lördag 17 januari 2009

Julslut

Det är slut mellan julen och mig. Igen. Idag plockade jag undan allt. Det tog ungefär fem minuter. För jag är ingen stor julpyntare. Så här ser det ut hos oss:

Den här julkulan fick jag av en f d koncentrationslägerfånge jag intervjuat. Hon har svårt att sova ibland och då målar hon kulor och smycken.

Den andra julkulan kommer från ett smällande kallt St Petersburg, där jag var för några år sedan.

Mina absoluta favoriter. Tomtarnas vaktparad. De brukar inte stå runt ett värmeljus, jag ville bara att ni skulle se hur små de är.

Tomtenissen vilar sig på mina Penguindeckare i sovrummet.

B:s tomtenissa delar bokhylla med mässingselefanter från Kambodja och gudabilder från Indien. Hemma hos oss råder full religionsfrihet. Och 100 % dammtolerans ...

Till sist - i alla bemärkelser - årets nykomling: tomtarnas vaktparad 2. Lägg märke till den perfekta tajmningen. Nu är glada pappret slut, slut, slut.

Okej, det tog nog sju minuter att pynta och plocka ner allt den här gången. Kanske berodde det på nykomlingen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar dina små smygande tomtar.

No-one sa...

Vilket kul "reportage" . tack Kesu! Jag gillar de där småtomtarna och jag tyckte det såg ut som att de dansade runt det där ljuset. Sött. Modesty skulle aldrig låta de stå kvar någonstans, så om vi har sånt där hemma, måste det limmas fast om de inte ska skickas iväg, tvärs över rummet...

Kesu sa...

Caroline: Jag med! Smygande tomtar är inte det sämsta.

Pixalexia: Tack! Jag ska komma ihåg att ställa tomtarna högt, högt när Miss Modesty kommer på besök. Fast hon kanske hoppar högt, högt?