tisdag 9 september 2008

Stor sorg

Lelle R:s bäste kompis, westisen Ceasar, har dött. Matte Birgitta ringde och sa "ni kan inte ana hur ledsna vi är". Det kan vi såklart inte riktigt, bara nästan.

Ceasar och Lelle R har tumlat runt på våra lantställen, i våra hus och lägenheter i stan. De tufflade på som grumpy old men mot slutet. Brydde sig inte så mycket om de tjusiga tikarna som trippade förbi (synen och hörseln är inte den bästa längre), utan prioriterade träd och lyktstolpar. Där den ene kissat skulle den andra kissa. De enda tillfällen de blev lite rivaler var när det var matdags. Annars låg de mest och snarkade i varandras korgar. Jag tror att Ceasar ganska snabbt glömde första gången Lelle R gjorde entré hemma hos honom och kissade i hans vattenskål.

Men efter den maktdemonstrationen blev de kompisar som vaktade ihop. Ceasar bodde i ett gult trähus med vitt plank runt den äppelträdströsslade trädgården. Det var två hål i planket. När vi kom och skulle hämta vår ögonsten, stack två svarta, vädrande nosar fram, en omgärdad av vitt pälsfluff, en av beige pälsfluff.

Jag har tyvärr ingen bild av Ceasar, men den här är ganska typisk för honom.

7 kommentarer:

No-one sa...

Vad RÄDD jag blev för en mikrosekund när jag läste rubben och såg bilden! Trodde det var Lelle-R först.

Men oavsett vilken hund så går extra många tankar till ägarna... :(

Kesu sa...

Pixalexia: Ja, jag förstod att någon skulle haja till över den. När B kastade ett öga över min axel på bloggen igårkväll sa han: men det där ser ju inte ut som Lelle R. Nä, jag kan ju inte BARA ha bilder på honom. Eller kan jag det?

Anonym sa...

Nej vad sorligt.
Hur gammal blev Cesar?
Fastän jag inte känner husse och matte så hälsa dem från mig.
Att skiljas från sin trognaste vän i världen det känns, jag vet.

Anonym sa...

Äsch, jag skickade nyss ett inlägg som kom upp som anonym, men det är jag Louise i Göteborg som skrev det. Jag vill inte alls vara anonym. Det blev fel:-(
Såg också att jag stavat Ceasars namn fel....och stavat sorgligt fel med, fast rättstavat på göteborgska:-) Jag är nog för trött för att blogga.

Kesu sa...

Anonym/Louise: Ceasar blev 14 år och var lika välskött som Rulle. Rulle och Ceasar är de två hundar som har haft de bästa mattarna i världen. Verkligen! Fantastisk och uppmärksam omsorg i tillägg till kärlek och mat. Du och Birgitta är mina idolmattar.

Anonym sa...

Men jag då. Jag vill också vara idolmatte.

Anonym sa...

C med ett snyft: Alltså, du är absolut en av Lelle R;s idolmattar. Every day. Men både du och jag ligger i lä jämfört med mattarna Louise och Birgitta. Eller mäter du upp Hugos mat exakt, toppar den med leverbitar (som du kokat själv), smörjer in Hugos tassar, går igenom hela hans lurviga kropp från topp till tass och kollar öron och tänder - regelbundet? Jag gör det inte med Lelle R :( När deras westisar hade sina små skavanker fick de bättre vård av Birgitta och Louise än vad de skulle fått på en dyr dollarklinik i Los Angeles Jag vet, för jag har sett dem in action.