fredag 6 mars 2009

Amazing Amos Oz

Amos Oz. Har ni läst honom? Har ni hört honom? Jag har. Han är fantastisk. Han är vass, klok och rolig. Om ni klickar på länkarnar nedan hittar ni först ett kort klipp från veckans Babel. Amos Oz intervjuas de första tio minuterna. Det andra klippet är från Skavlan förra fredagen. Programmet är sevärt i sin helhet. Fredrik Skavlan är min nya idol. F-n va han är duktig! Han är charmig, påläst, rolig och vass när han behöver. Fast inte vass som i taskig, utan vass som i "släpper inte den ursprungliga tråden utan vill ha ett svar".

Var var vi? Jo, Amos Oz. Han intervjuas mot slutet av programmet. Återigen säger han en massa kloka saker. Och han säger det med värme och humor. Seså, in och klicka med er nu!

http://svtplay.se/t/102834/babel

http://svtplay.se/v/1461516/skavlan/del_7_av_8

Sedan kan ni läsa han tunna volym "Hur man botar en fanatiker". Amazing, Amos!

10 kommentarer:

Christina sa...

Hinner inte nu, men ikväll ska jag klicka på länkarna och ta mig tid :)

No-one sa...

Såg honom i Skavlan, verkligen en person jag vill lyssna på. Gillar hans sätt att berätta, prata och tänka.

Anonym sa...

Jag har sett båda programmen nu och sitter med ett leende på läpparna. Respekt och glädje!

Kesu sa...

Christina: Se det som ett tips! Om du hinner tror jag att du kommer att gilla både Oz och det han säger.

Pixalexia: Ja, och man märker att andra också vill lyssna på honom. Det finns några få personer som får tala till flera punkter i teve, utan att programledarna avbryter. Amos Oz är en av dem. Every time. Jag har sett fler program med honom, men de är internationellt producerade och får därför inte läggas ut på SVT play. Schade!

Eva H-höjden: Hej! Välkommen till min blogg du fantastiska hundplåtare! Roligt att du hittat hit. Och kul att även du gillar Mr Oz. Respekt är ordet!

Elisabet. sa...

Ja, det ska jag göra ..., men inte just nu.

Jag ÄLSKAR denne Skavlan och när jag hörde Lisa Syrén säga ..."ska det vara nödvändigt att hämta programledare från annat håll ...?", apropå denne Skavlan .., då tänkte jag .., näää, fy så egennyttigt!

Skavlan är i mina ögon precis det du skriver. Och han tycks genuint intresserad av sina gäster, UTAN att sätta sig själv i centrum.

Christina sa...

Kan bara säga som Eva i H-höjden. Respekt och glädje.

Oz kände jag till tidigare, glömde säga det. En mycket modig och rakryggad man, men jag har aldrig läst någon bok som han har skrivit, bara om böckerna...

Tankevågor sa...

Jag såg honom i både Babel och hos Skavlan. Har inte läst någon av hans böcker men blev sugen på att göra det efter att ha hört honom. Vilken rekommenderar du?

Visst är Skavlan BRA!! :-)

Du...bläddrade i mina gamla inlägg och bland kommentarer...och så undrar jag: Mailade jag dig någonsin om London/hotell och Edward Lear???
Jag minns inte!

Kesu sa...

Elisabet: Gör det när du hinner och har lust. Visst är Skavlan BRA!!! Knäpp kommentar av Lisa Syrén.

Jag läste en intervju med Skavlan där han bl a berättade att han i ett av sina norska program hade Will Smith (TROR jag) som gäst. Smith tog plötsligt över och började grilla gästerna. Skavlans reaktion: "Vem vill tittarna se mest av, Will eller mig? Will såklart, så jag stod tillbaka". Wow! Vilket proffs! Jag har redan ryckt i SVT för att få göra en intervju med Skavlan, men just nu gör han inga. Hrmf! Men jag ligger på!

Christina: Han är lite ojämn den gode Oz. Läs "Så botar man en fanatiker" och "Black box" (Svarta lådan på svenska). Dom tyckte jag om.

Londongirl: Visst blir man sugen på att läsa Oz när man hör honom? Se lästipsen ovan.

Nej, det gjorde du faktiskt inte. Har du kvar mejladressen? :)

Pratade just med en granne i huset som precis kommit hem efter en vecka i London. Hon strålade och ville tillbaka med en gång. The way we Londonfreaks feel.

Christina sa...

Bra att få lästips, då ska jag låna "Så botar man en fanatiker" för jag tycker titeln är så spännande också :)
Tack!

Kesu sa...

Christina: Det är en tunn volym till utseendet, men innehållet är desto tyngre. Hoppas du gillar den! Berätta gärna vad du tyckte.