måndag 23 mars 2009

Pensiopoäng 2

Jag trodde att frikort var nåt som mest pensionärer fick, men nu har även jag - som är i yngre medelåldern - begåvats med ett. Enligt sjukgymnasten funkar det tyvärr inte på tunnelbanan eller hos frissan. Men det här känns stort ändå. För nu är jag berättigad till fri läkarvård i nästan ett år. Fast hur jag än känner efter har jag inte ont på minsta lilla fläck. Typiskt!


(Frikortet har jag fått för många och trogna besök hos sjukgymnasten för min "frozen shoulder".)

4 kommentarer:

Christina sa...

Nu har jag lärt mig ngt nytt, hade aldrig hört talas om frusna skuldror förut!

Googlade och det lät inte roligt.

Attans att frikortet inte gäller överallt!

Elisabet. sa...

"Yngre medelåldern" och född -61.

,-)

Nädu.

Fråga mina 20-åriga arbetskamrater ska du få höra när man är medelålders .., ja, det är väl kring 33 .-)

Max.

Monet sa...

Frikort redan Kesu - säger som de andra, något tidigt!!

Men jag tror du får betala fullt på muséer och teatrar och tunnelbanan fortfarande?

När min mamma var i Sthlm för många år sen och det förfrågades om det skulle vara pensionärsrabatt på olika ställen förfasade hon sig. Idag utnyttjar hon det överallt!

Kesu sa...

Christina: Jag hade inte heller hört talas om det innan, men nu vet jag. Fast armen är helt klart på upptining. Senaste gången hos sjukgymnasten knakade det förfärligt, men vi skrattade båda och sa att det nog bara var islossning :)

Elisabeth: Hahahaha! Jag VISSTE att nån skulle vara uppmärksam och kolla födelseåret och slänga en kommentar om det. Åkejrå! Yngre stenåldern då ;)

Monet: Lite tidigt är det. Frikortet gäller bara på Stockholms läns landsting och bara inom sjukvården. Inte tandläkaren heller. Eller på apoteket. Men för en som inte haft nåt sånt tidigare känns det, eh, märkligt ;)

Jag utnyttjar B:s pensiorabatt så mycket det bara gåt. Ja, alltså inte för min skulle, men det är jag som kommer ihåg den när vi ska nånstans. Han har kanske inte riktigt vant sig vid tanken än. Hur funkar det i la France? Betalar man över huvud taget någon patientavgift där?