söndag 8 mars 2009

Tjo och tjim på Scalateatern!


Lördagen började bättre än skoskyddsfredagen. Känner mig stark som Bamse när jag hällt i mig helgsmoothisen. Ser på bilden att den färdiga, lena drycken inte ser så jättegod ut. Men ni fattar nog att den är det om jag säger filmjölk, jordgubbar, mango och hallon toppat med solrosfrön och soltrokade dadlar.

Eftermiddagskonsert med Bengan Jansson & Kalle Moraeus på Scalateatern. Dom är så duktiga, dom är så roliga! Här från ni en liten limerick som Kalle drog, sriven av Stefan Demert:
Ett bagarbarn från Sveg
ramla ner i föräldrarnas deg
Dom ropa "hallå,
var är du då?"
"Här", svarade en limpa och neg.



Det här är inte från Scalateatern, men det skulle kunna vara det.

10 kommentarer:

Christina sa...

Vad mycket kul man kan ha i storstan! Det där lät väldigt trevligt och smoothisen såg ursmarrig ut!
Kör du med frysta hallon?

Caroline Engvall sa...

Va! Har du övergivit avokadosmoothisen? :-]

Kesu sa...

Christina: Ja, det finns ju hur mycket som helst. Egentligen! Gäller bara att ta sig i kragen och komma till skott. Men nån vacker, gammal kinesisk musik har jag inte sett.

Nej, jag är lite snobbig jag, så jag kör i mesta möjliga mån med förska frukter och bär. Alltid banan, sedan blir det vad som bjuds. Men fryst hallon är gott också!

Caroline Engvall: Såklart jag inte har toker! Den är en absolut favorit, men den är för söt att börja dagen med. Men till efterrätt, oh là là!

Till alla som eventuellt undrar: Caroline och jag drack oss ljusgröna av avokadosmoothis när vi var i Vietnam. Urenkelt och gott. Kondenserad mjölk, lite vatten, isbitar och mogna avokados bara. Mixa. Ev lite mer isbitar, kanske mer vatten. Smaka er fram! Underbart lent och förvånansvärt gott! Roligt att bjuda på!

Elisabet. sa...

Det där ska jag börja med, men måste då först skaffa mig en mixer.

Inte såg det gott ut heller, på bilden .., men det måste det ju vara ...?

Nu ska jag lyssna på musiken!

Christina sa...

Ja här finns det inga färska hallon att köpa, så jag får hålla till godo med frysta.
Fast snart kan man plocka hinkvis med färska hallon överallt :)

Åh, har du varit i Vietnam också! Det skulle man vilja höra lite om!

Kesu sa...

Elisabet: Ja, mixer eller mixerstav måste man nog ha för att det ska bli riktigt lent och mjukt. Haha!, nej det är svårt att plåta mat så det ser aptitligt ut. Det klagar mina kompisar fotograferna på och fuskar med rå fisk, soja istället för kaffe och så vidare. Men det du ser är the real thing :) Hoppas du gillar musiken!

Christina: Frysta hallon i smoothie är yummie!

Ooohhh, vad jag gillade Vietnam. Ska kanske lägga upp några bilder. Fast de är inte lika fina som Ord och bild-mannen jag ser på din blogg. Dom är outstanding.

Maten är fantastisk! (Minns att du frågade på din blogg, men jag missade att svara.) Fast inte kobran som vi provade. Den smakade inte direkt pyton, men var inte så god ändå ... Men allt annat - aaaaahhhhh! Inte minst det inhemska kaffet som var en höjdare.

Jag tar hand om doggarna om ni åker dit.

Christina sa...

Oj, nu blir jag verkligen intresserad när du skriver om maten i Vietnam.
Jag har ätit på små genuina vietnamesiska hak i Paris (borta vid Porte d'Italie) och älskat den maten. Den har lite gemensamt med den japanska, tycker du inte? De små smakernas mat. De verkar inte brassa på så våldsamt med kryddor som i det thailändska köket - är det rätt uppfattat?

Och de där halvgenomskinliga råa vårrullarna...åhhhhhh!!!!

Tar du hand om doggarna? En vecka i stationshus i Bergslagen kanske kan va' nåt, undrar jag hoppfullt? Gaia går inte att ha i stan :(

Det vore verkligen kul med ett Vietnaminlägg, och efter att ha sett de skotska bilderna så känner jag mig så förväntansfull.

Kesu sa...

Christina: Imorgon börjar en ny VR-vecka igen. Har suttit hemma och sopat ihop en hel del jobb de senaste dagarna, men nu blir det Sveavägen resten av veckan. Med det sagt att ett Vietnaminlägg dröjer liiite. Men jag blir ju så smickrad när du skriver så att jag såklart ska bjuda på bilder och mattankar.

Du har som vanligt helt rätt. De små smakernas mat. Himmel så bra uttryckt! Varför kom inte jag på det när jag skrev artikeln till GP? ;) Ja, den är mild men väldigt fräsch. Många färska örter används ju. Och i Paris äter man bra vietnamesisk mat.

Caroline, som var med i Vietnam, är gaaalen i de ofriterade vårrullarna. Jag tror hon åt några så gott som varje dag. Om du är i Stockholm ska du passa på att äta på Noodle House (Götgatan) eller en annan bra vietnamesare på Birger Jarlsgatan. Kommer inte ihåg namnet nu - såklart - men jag kan googla fram det.

Allvarligt: jag är gärna stationsvakt en vecka. Det har jag aldrig varit - och jag gillar nya erfarenheter. Lovar att inte packa upp en enda flyttkartong, bara ägna mig åt dina fina pälstjejer. Om de accepterar mig, vill säga. Jag håller tummar och tår för det.

Christina sa...

Har just kommenterat det första vietnamesiska inlägget - helt underbart!
Man blev placerad direkt som bloggläsare!

Väldigt roligt att höra dina synpunkter om vetnamesisk mat, för jag har aldrig träffat någon som har gått igång på den, ännu mindre känt till den.

Det mesta handlar ju om thaimat, vilket jag inte tycker kommer i närheten av det vietnamesiska köket, men det är ju tycke och smak det handlar om.

Fräsch är verkligen rätt ord för att beskriva vietnamesisk mat.

Jag är liksom Caroline galen i de där råa vårrullarna, och jag har provat att göra dom själv, men det blir inte riktigt bra. Jag vet inte vad jag gör för fel.

Jag bodde på Blekingegatan när jag bodde i Sthlm, och Noodle House låg lämpligt till då. De serverar, som du säger, utmärkta råa vårrullar och god mat över huvud taget!

Det jag minns som speciellt från de vietnamesiska Parishaken, det är t ex när man beställer in en fiskrätt, då kommer det in en massa såna små halvgenomskinliga degblad, en hel stor fisk på ett fat och en massa fräscha grönsaker...och dippsåser.
Att sitta och pilla med maten, placera valda bitar på degbladet, rulla det hela och doppa för att sedan njuta...det är obeskrivligt gott helt enkelt.

Ursäkta, nu blev det långt. Det blir så där när jag blir entusiastisk.

Och nu blir det ännu längre när jag ser vad du skriver om hundvakt!!!

Det där tål att tänka på, om du menar allvar?

Pälstjejerna skulle älska både dig och Lelle R...och göteborgar'n!
De är väldigt lätta på det sättet.

No-one sa...

MmmMMmMMMmmMM - ser jättegod ut.

/Big Fan of Smoothies