fredag 27 mars 2009

Grattis pappa!

Min pappa fyller 88 år idag.
Jag säger grattis med en bunt digitala tulipaner uppå bemärkelsedagen. Ja, det är samma bukett som igår, hastigt avbildad mellan frukost och jackpåtagning imorse. Nu har tulpanerna fått ännu mer patina. Och frukostbordet är lika morgontidningsrörigt.





Jag har inget bildbehandlingsprogram. What I see, is what you get. Därför kunde jag inte redigera bort mammas blixtbelysta profil i vänstra kanten. Den får ni som en helgbonus!

10 kommentarer:

Ängla-Tapas sa...

Stämmer in i gratulationerna! :)

Vilka vackra tulpaner! Färgen är underbar - och utan bildredigering. Fint! Jag kan faktiskt tipsa om GIMP som är ett gratis bildredigeringsprogram, väldigt likt photoshop. Finns att ladda ner från nätet, hur smidigt som helst! Om du skulle vilja bli av med din mamma... ;)

Monet sa...

Och jag kan tipsa om Googles Picasa. Hur enkelt och lätt som helst, klår svåra Photoshop som verkligen bara är för proffs och rent avskräckande för de av oss som bara vill fixa till bilderna lite grand.

Och Grattis till en så gammal pappa, min mamma är 83 och bara för att hon var nitton när hon fick mig så har jag nästan alltid en yngre mamma än de flesta som är yngre än jag!

Det som var skämmigt som barn är en otrolig tillgång när man själv är i pansjo-åldern. Jag blir liksom yngre själv av min fortfarande, rent statistiskt "unga mamma"!

Kesu sa...

Ängla-Tapas: Pappa hälsar och tackar ;) Jag tackar för tips och bildredigeringsprogram. Vem vet, jag kanske kan fixa till mamma så hon blir ännu bättre än vad jag lyckats åstadkomma vid fotograferingen.

Monet: Och tack till dig för Googles Picasa.

Jag hade det omvända förhållandet när jag växte upp. Mamma var 39 när hon fick mig, pappa 40. Tyckte det var coolt att ha föräldrar som var jämngamla med vissas mor- och farföräldrar. Den stora nackdelen är att jag inte kommer att få vara med dem lika länge som du har fått. Grattis till det!

Caroline Engvall sa...

Läser pappa E din blogg? GRATTIS PAPPA E! Du är värd massor av finfina tulpaner.

Monet sa...

Ja det där med föräldrars ålder kan ju innebära vad som helst. Man skulle ju kunna tro att jag fick ha min pappa hur länge som helst men han drunknade när jag var sexton år. Så sånt kan också hända. Min styvpappa däremot, han är 94, så honom har jag haft länge!

Kesu sa...

Caroline Engvaqll: Nej, han gör inte det, men jag kan hälsa honom :)

Monet: Du har såklart alldeles rätt. Man tar för givet att alla ska leva länge, men det visar sig tyvärr att så är det inte.

Christina sa...

Här kommer ett försenat GRATTIS till din pappa!
Vilka vackra och pigga ögon han har!

Och sen ser jag att ni har ett mycket snyggt kökskakel :)

Kesu sa...

Christina: Pappa - och jag - tackar! Så gammal han är kan han faktiskt se pilimarisk ut när han är på det humöret.

Bilden är tagen i mammas och pappas lägenhet. Gissar att ni har ett liknande kakel hemma, eller? ;)

Christina sa...

Faktiskt inte, men vi hade i det älskade sommartorpet som vi sålde när vi köpte stationen :)

Sen jobbade jag i en frilansgrupp många år på Svartensgatan vid Mosebacke, som hade sånt autentiskt gammalt kakel i köket där även vedspisen fanns kvar :)

Kesu sa...

Christina: Aha! It takes one to know one, som man säger i England :)