onsdag 25 mars 2009

Min lilla forell och jag

Ibland orkar - och hinner - B och jag vara matkreativa. Som idag när jag köpte en hel forell i Hötorgshallen. Jag riktigt kände suset av de norrländska björkarna och hörde forsens brus. "Den är odlad i Danmark", svarade tjejen när jag dumt nog frågade och blev fråntagen min fiskillusion.
Forellen hade visserligen slutat sina dagar. Men den absolut slutgiltiga ändstationen höll på att bli allt annat än vår ugn. Först höll jag på att glömma den i personalkylen på Bonnier. Sedan hängde den ett tag ensam i sin påse på en av damtoaletterna på ovan nämnda förlag. Har lite drag av Gudfadern II, men bara lite. (Min väg från personalkylen gick via damtoaletten, så vet ni svaret på den frågan ni kanske hade på tungan.) Slutligen kunde firren fått åka med ända till Akalla, gratis, om jag inte haft sinnesnärvaro att grabba tag i extrapåsen när jag hoppade av i Solna.
Den äventyrliga forellen smakade till slut alldeles förträffligt, så dansk den var.
Masterchef lägger upp den.

Slutare kan ingen vara.

4 kommentarer:

Christina sa...

Skärpning Kesu!

Det är klart fler än jag vill veta hur ni tillagade den vittberesta firren!

Smaskiga bilder ;)

Kesu sa...

Christina: Oh, förlåt! Frågade tjejen bakom fiskdisken vad hon tyckte. Tja, stoppa lite vitlök i den. VITLÖK??? hojtade jag med tre utropstecken. Jag sa att man k a n ha det, svarade expediten lite spakt. Och jag säger att man inte kan ha det. Eller, jo, man kan, men är det inte lite synd?

Så här blev det: vi saltade, la in citron- och rödlöksbitar, några dillkvistar och toppade med smörklickar. Klädde firren i foliekostym och så skjuts in i ugnen, 175 grader, ca 25 - 30 minuter. Klart! Och formen behövde inte diskas :)

Christina sa...

Snacka om att vara kvick som en iller ;)

Jag älskar vitlök, äter det varje dag, men jag hade inte heller klämt in ngn vitlök i fina firren.
Det lät väldigt gott som ni valde att göra!

Åh, man borde äta mer fisk!

Kesu sa...

Christina: Grundtipset är ju att vitlök förhöjer smaken på det mesta. Men kanske inte just DANSK forell dårå. Jag är dålig på att köpa och äta fisk. B, som är från Masthugget, är den som brukar bråka om fisk i affären. Mera fisk! är hans paroll. Han är fena på att laga det också - hehe!