onsdag 25 mars 2009

Våfför våfflor?

Idag är det Marie Bebådelsedag - snacka om att räkna baklänges på dagen, hm, 25 december minus nio månader, måste bli, hm, ah, den 25 mars! - och det firar vi i Sverige lite ologiskt med våfflor. Läste imorse varför. Dagen heter i folkmun även Vårfrudagen. Säg det snabbt, så fattar ni. Trevligare missuppfattningar får man leta efter. VR:s redaktionsassistent Anna (a k a redass-Anna) vispade ihop våffelsmet, ställde sig att grädda flera laggar i Laga Lätts provkök, vispade grädde och serverade allt med blåbärssylt. Perfekt om ni frågar mig!

Språkhistorien är full av roliga förvanskningar. I Londons Hyde Park finns till exempel ridstigen "Rotten row", den ruttna vägen. Varför? Nej, inte för alla högar som kusarna släpper, utan för att vägen ursprunligen hette "Route du roi", alltså "kungens väg", eftersom bara di kungliga fick rida där - och förmodligen di enda att ha tillgång till parken.

När Carl XIV Johans franska fru Desirée klev i land i Helsingborg hade skåningarna beordrats ur sina enkla boningar för att hälsa landets nya drottning. "Vive la reine!", "leve drottningen!", skulle de ropa. "Vi vill ha regn!" på bred skånska gjorde att drottningen kände sig varmt välkommen till den kalla nord.

4 kommentarer:

Christina sa...

Ha ha, vilken rolig och lärorik historielektion!

Jag började skratta redan när jag upprepade högt för mig själv "våffrudagen, våffrudagen", sen blev det bara värre och värre.
Nu ska jag hämta en trasa och torka av skärmen...

Kesu sa...

Christina: Jag satt som du och ljudade våffrudagen, våffrudagen vid frukosten imorse. Flingorna for över bordet och B undrade lite - men han är rätt luttrad vid det här laget.

Caroline Engvall sa...

Undrar om Bebådelsedagskvinnan hade räknat med att vi skulle få vänta nästan TVÅ timmar på våra våfflor på svenskcafét idag - för att alla svenskar ville ha våfflor och det bara fanns ett järn... :-)

Anonym sa...

Caroline Engvall: Det låter inte så va? ;)