tisdag 3 mars 2009

Halleluja Hellberg!

Många tror att kändisarna går baklänges ut genom dörren, bockandes, när media ringer. Det kanske en del gör. Fast ingen har gjort det för mig. Skulle nog blir ganska förlägen om det hände.
Verkligheten består istället av en räcka rekande. Och lite list. Hur får man snabbast tag på kändisen? De allra flesta har pressagenter av varierande kvalitet. Det är sällan man får tag på personen i fråga direkt. Istället ska agenten fundera, övertalas, se tidigare artiklar, veta när intervjun ska publiceras, ibland till och med var i tidningen (framvagn eller bakvagn) och så vidare. Det kan vara ett ganska utdraget arbete. Särskilt när man aldrig får ett ja eller nej.

I flera veckor har jag väntat på besked från olika kändisars agenter. Och nu står jag plötsligt framför tryckpressarna som ska matas med min artikel, annars ... Hade inte ett namn i morse, bara en massa "kanske" - och tyvärr en hel del "nej, men återkom gärna." Efter en rejäl brinstorming med redaktören kom vi fram till en ny kändislista som jag satte mig att ringa och mejla efter. Sände på alla kanaler. Den som svarade först, fick förmånen att bli intervjuad av mig.

Fick återigen en del "nej, men ring igen om en månad". Tills jag slog numret till Björn Hellberg. Det står på hans hemsida, och han svarade efter en halv signal.
- ... och jag skulle gärna vilja intervjua dig för tidningen ...
- Självklart! Go ahead!

Så har ingen svarat förut! Jag kom helt av mig. Var ju beredd på ett nja, så inte hade jag några frågor klara inte. Men herr Hellberg är inte den som är den. Imorgon blir det intervju. Inga problem. Go ahead bara!

Sånt gillar vi!

13 kommentarer:

Christina sa...

Björn H låter gullig och lite sysslolös, och ditt jobb låter svårt.

Fast jag förstår om Björn H sa ja, han kan väl skilja på person och person ;)

Elisabet. sa...

Ja, hälsa honom från mig .., jag tycker att han är den charmigaste mannen i tv!

Kesu sa...

Christina: Får lite dåligt samvete, för SÅ svårt är inte mitt jobb. Det är bara när det gäller kändisar som det blir lite extra krumbuktigt. Och jag är egentligen ingen kändisskribent, men eftersom definitionen av en kändis är "en känd person", alltså inte "person som valsar runt i media", intervjuar även jag sådana. Som Björn Hellberg. Och Bosse Bildoktorn. Eva Rydberg. Peter Plunkty. Börje Salming. Lite längre ner på skalan alltså - och det passar mig perfekt.

Snällt av dig, men det är nog så att han är ett pressproffs :) Vet hur murvlarna ska tas. På volley!

Elisabet: Hehe! Jag kanske ska fråga om han får många beundrarmejl. Fast vinkeln är eget företagande ...

No-one sa...

Härligt!!! Han verkar snäll. Och så gillar jag hans humor. Ni kommer nog få roligt. Hälsa från dina bloggfans!

Och du, skulle du snubbla på herr Gardell eller Levengood kan du väl hänvisa till mig?

Anonym sa...

Det ska vara en halländning med egen gata i Laholm som ställer upp på så kort varsel.
Ett minne som heter duga men har aldrig vidrört en spis.
Helt klart udda och charmig!

Kesu sa...

Pixalexia: Hihi! Jag hälsar om jag vågar. Som journalist ska man ju vara lite cool sådär, inte be om autgrafer eller hälsa. Fast ibland gör jag undantag från den fåniga regeln.

Gardell och Levengood snubblar ingen över - jag lovar! Dom rycker alla i, så det är svårt att få till en intervju om man inte representerar de stora drakarna. Men Mark L har jag faktiskt intervjuat en gång. Han är lika rolig och klok i verkligheten som i rutan. Att han kom över en timme för sent tror jag var en engångshändelse.

Anonym: Jag tror jag vet vem som döljer sig bakom din anonyma nuna. :) Tack för infot om egen gata, kände inte till det.

Anonym sa...

Din beskrivning av intervjun faller nästan under Triss reklamen ...plötsligt händer det!

Tycker förövrigt att hans böcker är jättebra!
Lycka till

Christina sa...

Mark L har jag träffat ett flertal ggr och jag tycker också att han är precis så trevlig och klok i verkligheten som han verkar i rutan.
Han verkar genuint nyfiken på folk och ingenting han bara låtsas.

Kesu sa...

G: Ja, precis så kändes det. Man kanske skulle köpa en trisslott.

Christina: Visst ÄR han! Men herregud - det är såklart du, DU!, som har illustrerat en del av hans böcker. Vilken ära - för honom!

Anonym sa...

Du kan ju intervjua mig! ;)

Kesu sa...

Anonym: Om du avslöjar vem du är kanske jag gör det. Anonyma personer vill bara killar som rotar i presidentskandaler prata med :)

Anonym sa...

Ja, alltså, jag som vill bli intervjuad är Anonym Person # 2... Och avslöjar mig inte just nu! ;)

Men en dag kanske...?

Kesu sa...

Anonym: Det är som sagt upp till dig. Vill du ha äran att bli intervjuad av mig måste du dessvärre kasta anonymmasken. Up to you, whoever you are!