måndag 9 mars 2009

När dag blir till natt eller En studie i sömn

Truliga tonåringar sover ju gärna till klockan tre på eftermiddagen. Men gamla farbröder? I päls? Jag trodde de var uppe innan morgontidningarna dunsade ner på hallmattan. Men inte vår pälsgubbe. Den senaste veckan har han vänt på dygnet. Jag får väcka honom när vi ska gå ut. Sedan sover han järnet. Kolla här:
Så här pigg är han när jag avslutar frukosten. Gå ut? Trorentedet!
Efter promenaden:


Några timmar senare kollar jag honom. Vadå nos i gardinen?! Har väl ingen dött av ...


Bär med honom upp till övervåningen där jag jobbar. Lägger honom i soffan. Några ögonblick intresserar han sig för min kamera. Sedan ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ:



Men på kvällen, när vi tittar på teve, läser, pratar eller kanske jobbar. DÅ är det liv i luckan. Han hoppar och skuttar och vill på alla sätt och vis tala om att nu ska ni leka med mig, nu ska vi gå ut. Väl ute gör han "haj-fajv-på-daj-dö" till alla hundar han möter. Tjo! Igårkväll skulle vi precis slinka in genom porten. Då kom favoriten Nova, liten, svart dvärgpudel. Fullproppad med duracellenergi. Jeeeeez ett sånt krumbuktande det blev. Trött? Moi? Jamais!

14 kommentarer:

Mian sa...

Men sicken sötnos!
Min "lånehund" Alice (se egen etikett på min blogg) blir riktigt förälskad.

Kesu sa...

Hej Mian! Välkommen till min blogg. Kul att du och Alice hittat hit. Nu har jag varit inne och tassat på din blogg. Härliga konstföremål, stickade prylar och sööööööööööt hund. Rambo kommer att bli alldeles till sig - när klockan blivit nio på kvällen.

Elisabet. sa...

Precis som Pelle, då.

Han börjar leva rullan kvart över nio på kvällarna och en timme framåt.

Sen är det slut på det roliga.

Christina sa...

Som den pjoskismatte jag är så blev jag först riktigt orolig, tills jag förstod att det inte är det minsta fel på Lelle R ;)

Jag har två pälstjejer som glor över axeln, och vi suckar beundrande alla tre - sicken go' liten hundkorv!
Ja, ursäkta ordet korv, men med den klippningen så...

Nu måste jag gå tillbaka till bilderna och verkligen frossa i Lelle R. Så här många bilder på en gång är vi ju inte bortskämda med!

Kesu sa...

Elisabet: Pelle och Lelle R kanske har mer gemensamt än vad vi anar? ;)

Christina: JAg HOPPAS att det inte är nåt fel, för han är pigg som attan på kvällen. Till och med när vi gått och lagt oss håller han på och vill ha vår upmärksamhet. Slänger ben och pipleksaker med en uppfodrande smäll.

Han ser onekligen ut som en korv med sina synliga veck. (Muskler som Monet så vänligt uttryckte det.)

Christina sa...

Är han så piggelin på kvällarna tror jag inte att det är det minsta fel :)
Pälstjejerna är också sjusovare på morgnarna, nu när jag inte längre går med Bi på lång morgonpromenad.
Jag får riktigt tjata på dom så att de drar sig ner på bottenvåningen.

Gaia och Poppy tycker också att Lelle R är en muskelknutte, de stirrar hänfört på skärmen...

Caroline Engvall sa...

Clyde på Kullen skickar en stor gathundsslick till lelle R!

Kesu sa...

Christina: Åh, varför inga långpromenader med Bi (som är gift med Bo) längre? Hundar kanske är så där. Jag har också tagit lite sovmorgon, och då har Lelle börjat slappa. Fast jag sover inte till elva, tolv som han gör. Inte varje dag i alla fall. Hehe!

Klia pälstjejerna från mig där dom gillar det som bäst.

Caroline Engvall: Lelle R blir alldeles till sig i terriertrasorna. Han skickar en slick tebaks!

Christina sa...

Har kliat dom från dig :)

Imorse blev det faktiskt långpromenad med Bi, fast det känns så här efteråt.
Det är min stukade fot som fortfarande inte är bra, men jag tog mig runt 1 1/2 timme idag så det är på rätt väg :)

No-one sa...

Ha ha, Lelle R och Modesty har mer gemensamt än man först kan tro ;)

Monet sa...

På bilden Efter Promenaden tycker jag han är väldigt lik B. Faktiskt:-)

Kesu sa...

Hahahaha! Du är inte den ende som tycker att B och Lelle R liknara varandra, faktiskt ;) Jag tror bägge tar det som en komplimang!

Moster Ma sa...

Här sitter jag och ler fånigt, medans Pito klipper med öronen och säger med hela sitt kattkropsspråk: "Jag har ju sagt att jag inte vill ha nån hundkompis!"

Mira sa...

Aha! Var det just här som den spirande förälskelsen mellan Lelle R och Alice började...