lördag 21 februari 2009

Det sa bara klick, klick, klick

I höstas köpte B och jag en digital systemkamera av en proffsplåtis vi känner. Han tar jättefina bilder. Det vill vi också göra. Ett halvår senare och vi hade fortfarande knappt vågat knappa på, än mindre knäppa med, vår stora kamera. Därför anmälde jag oss till en fotokurs.

Har ni bläddrat i kurskataloger och kollat hur många fotokurser det finns? Utbudet är enormt! Eftersom B och jag är passé för fotokurserna för singlar, blev det en vanlig helgkurs. Jättebra lärare, men jösses så många inställningar och möjligheter det finns. Puh! Pust! Imorgon är det dag två, så jag måste nog gå och knäppa lite till nu.












(Roligast var killen som brötade in med andan i halsen en dryg timme in på dagen. Han hade anmält sig sent igåreftermiddag och åkt in på vinst och förlust, eftersom han inte hunnit få nån bekräftelse. Killen var övertygad om att kursen började klockan elva, inte tio. Efter lite förvirring och koll i kurskatalogen kunde läraren konstatera att killen inte var en timme sen, utan en månad tidig. Vi får väl hoppas att det säger klick för honom då. Den 21 mars är det nämligen dags för singlar 35+.)

16 kommentarer:

Elisabet. sa...

"Hör här nu .., vet du vad hennes blogg heter ...? Jo, i Kesu namn! Jag tycker att det är så finurligt så det är inte sant ...!" säger jag till främmandet.

Så där så man varje gång man ser det .., drar på munnen.

Kesu sa...

Elisabet: Vad du är rar som skriver så! (Välkommen till min blogg förresten, jag TROR inte du lämnat nåt avtryck här tidigare.) Jag slickar i mig berömmet och spinner som Pelle när han tänker på fisk. Visst heter din katt så?

(Kesu är de två första initialerna i mitt för- respektive efternamn. Ifall du undrade.)

Elisabet. sa...

Nej, jag undrade egentligen inte ., för alla heter ju så underliga saker.

Fast kanske trodde jag att du kom från Estland .., jag har en bekant som kallas för Kiisu som, om jag minns rätt, betyder katt eller kattunge på estniska.

(med reservation för hur jag har stavat det ..).

Anonym sa...

Finns det olika fotokurser för singlar och par...? Nu måste jag ha missförstått rejält.

Men fotosugen blir jag.

Kesu sa...

Elisabet: Nån trodde att jag hette Keso. Kiisu är bättre tycker jag.

AB: Nej, du har inte missförtstått. Det finns kurser för singlar 25+ och för singlar 35+. Men jag tror inte det finns kurser specifikt för par. Och idag var vi både par och singlar, jag lovar.

Christina sa...

Det låter så himla roligt med fotokurs!
Man riktigt ser hur kul hon har det, hon den blonda, som riktar objektivet åt alla möjliga håll på dina bilder;)

Får ni övningsuppgifter?

Kan du inte visa i så fall...om man ber riktigt snällt?

Kesu sa...

Christina: Ja, hon är min favorit också. Riktar oförvägen objektivet rakt upp i taket, medan killarna bredvid mest sitter och pillar med sina kameror.

Vår övningsuppgift till imorgon är att experimentera med olika bländare, slutartider och ISO-tal. (Japp, det är mycket teknik. Har antecknat som en gnu idag, hoppas på att fatta något snart också.) Det betyder att det kan bli hur galna och suddiga bilder som helst. Om jag får till nåt som är publicerbart lägger jag gärna ut det.

Idag har vi mest pratat teknik och inställningar. Det var jättebra, för jag vet ingenting om sånt. Har mest blivit förvirrad av alla vred och knappar, men jag inser ju hur mycket man kan påverka bilden om man behärskar tekniken.

Teknik i alla ära, men det är inte så kul att lägga ut på bloggen. Blir bara en massa tråktext. Jag kommer att förlora alla läsare jag fått tack vare dig. ;)

Imorgon ska vi bland annat prata lite komposition, och efter det kanske jag har något konkret att tipsa om.

No-one sa...

Fotokurs? O, heja dig vad roligt!!!

Anonym sa...

Jag gick faktiskt på fotoskola en gång i tiden, framkallade och kopierade mina egna bilder, men tekniken har saligen fallit i glömska. ISO-tal? Nostalgi!

Kesu sa...

Pixaleixa: Tack! Du och Maken kan redan säkert allt det vi lär oss :)

ab: Nu blir jag imponerad! Du har gått fotoskola! Då behöver du säkert bara uppdatera dig på den nya digitala teknike, så är du med i fotoleken igen. För bländtar tal, slutar tid, komponering etcetera har du ju redan lärt dig. Och ISO-tal is still going strong, men nu pillar du bara på en knapp istället för byter film. Himla smutt!

Anonym sa...

Vaddå fotokurs!!!?? Efter dina fina bilder från Skottland som du la upp tidigare så verkar fotokurs på dig vara ren och skär waste!


Keso...fniss den va bra!

Kesu sa...

Kgounnelaki: Du är så snäll som säger så. Faktum är dock att jag behöver en fotokurs. Lite kan jag, men jag är alldeles för hänvisad åt olika autolägen som förutsätter relativt bra förhållanden. Men om jag måste ta en bild inomhus i dålig belysning blir det kasst. Och ibland måste jag ju det, t ex matbilder till tidningarna. Och då står jag mig slätt. Nu. Men efter den här kursen kan ju alla matplåtisar dra en gammal kökshandduk över sig. Eller nåt.

Kesu sa...

Kgounnelaki: Ytterligare en anledning till varför jag måste gå fotokurs: Det tar fem minuter för mig att fundera ut vilken inställning som är bäst och så tar jag femhundra bilder av samma motiv, fast med lite olika inställningar (av ovan nämnda anledning) för att vara på den säkra sidan. Det är ett mycket omständligt och tidsödande sätt att arbeta ...

Anonym sa...

På tal om smeknamn är det väl på sin plats att du bloggar om Christ också? ;-)

Lycka till med dagens fotokurs - önskar hela Lanta. Jo. jag lovar. Så är det.

Anita sa...

En fotokurs skulle jag behöva och önska för mig själv också. Jag tar allt i autolägen och det är så trist i längden.

Men en fotokurs i det här avlägsna hörnet av världen finns bara inte, så det kan man glömma. :)

Men jag älskar att titta på andras vackra bilder. Dina bland annat!

Kesu sa...

Caroline: Hehe! Jo, det ska jag göra nångång :) Tack Lanta! Hälsa tillbaka till hela ön.

Smulan: Nu blir jag nyfiken. Var ligger din del av världen?

Man kommer LÅNGT med autoläget. Idag, dag 2, kändes det tydligt. Jag tog bara suddiga bilder och konstiga bilder alla fina inställningar till trots.