söndag 15 februari 2009

En helg på slottet

Valentinhelgen tillbringade vi på Görväln slott, vid sjön Görväln (logiskt, eller hur?). Det ligger i höjd med Jakobsberg, alltså norr om hufvudstaden.

Slottet är från 1600-talet, men som övernattningsslott öppnade det inte förrän i augusti förra året. Här skulle du trivas Caroline, för idén var/är att hela inredningen går i kitsch. Tjo! Med alla mina år i resebranschen är jag tämligen allergisk mot D E S I G N för designens skull. Hatar badkar innne i själva hotellrummet liksom duschkabiner med spegelväggar - alternativt utan väggar/draperi - och badrum utan handdukskrokar. Och så vidare. Jag tycker att det borde vara obligatoriskt för alla inredningsnissar och -nissor att bo en månad på det hotell de kreerat för att se hur funkis och kul det är. Egentligen.

På Görwälns slott fanns det några sådana designdetaljer att haka upp sig på - i brist på krokar för handdukarna - men jag tyckte faktiskt det var kul med den halsbrytande stilen. Hellre det än den traditionella, puttinuttiga och ûbermöblerade slottsmiljön som man faller i sockerkoma i.

Och så älskade jag att det låg högar med mulliga magasin i nästan varje djup fönsternisch. Hann aldrig öppna den bok jag släpat med. Härligt!


Ni får själva försöka avgöra om ni gillar stilen på Görvälns slott:

Taklampan i entrén.

Sänglampan.


Hela badrummet, alltså golv, tak och väggar, var klätt i pärlemoskimrande mosaik.

Här blev jag lite imponerad. Kolla hur grunt handfatet är ...

... men vattnet skvätte aldrig över, hur mycket man än drog på kranen. Och det gjorde man, för kranarna stängdes av åt fel håll, om ni förstår hur jag menar.

Knallrosa rokokostolar i illgrönt rum? Why not?

Svart och guld är ju en klassiker.

En av mina favoriter: falsk strutslampa!

Jag försökte få B att posera under skärmen, men han vägrade. Själv är bästa piga, men armarna räckte inte till för den effekt jag ville ha. Tänkte ni skulle få se mig i strutshatt ...

Elektroniska nyckelkort är blahablaha. Nej, en blingblingnyckelring ska de va såklart!

7 kommentarer:

Christina sa...

Jag tyckte det såg helt fantastiskt ut! Roligt och opretentiöst...orkar inte kolla stavningen, har feber...ett jättebra skäl för att skriva uselt. Jag tror jag kommer att ha feber länge....

No-one sa...

Oh, ser superhäftigt ut! DÄR vill jag också övernatta :D

Anonym sa...

Härligt! Under rokokon var det minsann inte modernt med vita väggar och vita möbler... å andra sidan är det fint med lyxiga nutidsbadrum!

Caroline Engvall sa...

Åh, jag älskar redan stället. Om jag hade fått fria händer hade jag också inrett så. Undrar varför jag inte får fria händer (upprepn, Kesu). Hmpf.

Kesu sa...

Christina: Det var fantastiskt, roligt och opretentiöst! Krya på dig!

Pixalexia: Det tycker jag du & Maken ska göra. Kolla på nätet när de har gourmetweekend.

ab: Sannerligen inte, men frågan är om de körde sååå knallrosa och sååå gräsgrönt. Badrum är bättre än dass på gården! :)

Caroline: Ja, varför får du inte det??? Ska jag prata med din man? Eller din son? Eller kanske Hugohund? (En massa upprepningar här!) Tell me and I do it!

Monet sa...

Jag älskar slottshelger. Har begått några i Sverige under senare år och vi kommer nog att, när lilla Dessi slutat kissa och b**a inne, att undersöka diverse franska diton. Det finns helt fantastiska varianter här men det vet du säkert.

Det grunda handfatet som förbryllade dig är jättevanligt härnere. Om man är à la mode alltså.

Det gläder mig att se att du och B har så roligt tillsammans och att Lelle R fortfarande hänger med, gullgubben.

Kom nu ner och hälsa på så att ni får se hur det ser ut här i verkligheten!

Anonym sa...

Monet: Slottshelger är härligt! Särskilt om de lyckas med sina utlovade gourmetambitioner. Ändå ligger vi i läg här. La France har ju helt fantastiska varianter. Ni behöver inte bo hemma en enda natt - om ni har råd att välja slottsalternativet.

Misstänkte just att handfatet är en innegrej. Som sådan var det faktiskt väldigt funkis.

Man har inte roligare än man gör sig, och vi gör oss rätt bra ihop ;) Lelle R drar sitt strå till stacken, även om han inte har så många egna strån just nu.

Tackar för inbjudan! Ska höra med maken. La France är ju - precis som semlor och tulpaner - aldrig fel!