torsdag 26 februari 2009

Danmark är dejligt och dyrt




Brukar ha en halvhum om de vanligaste valutorna. Häromdagen visade det sig att jag hade nollkoll. Skulle boka hotellrum i Köpenhamn och tänkte att det kanske kunde vara smart att ta reda på hur mycket den danska kronan egentligen står i.

Om jag hade gått på min uppskattning/vanföreställning hade rummet kostat lite drygt 1000 kronor. Visserligen med betoning på drygt, men Forexkalkulatorna gav ett mer exakt - och nedslående - besked: 1 530 kronor. Alltså ungefär 50 % mer än vad jag trodde.

Men dra på danska trissor! Hur är det möjligt? Varför är den danska kronan så mycket mer värd än vår svenska? Det finns ju ingen olja i Danmark. Inga fjordar. Inga berg. Inga nyförlovade prinsar och kronprinsessor. Någon som har en bra förklaring?


Det kan väl inte bero på att Dannebrogen är världens äldsta flagga? Tänkte väl det. (Sveriges är förresten världens nästäldsta, så det så!)

7 kommentarer:

Christina sa...

Jag tror det beror på att den danska drottningen röker cigarr och målar tavlor :)

Elisabet. sa...

Men jag läste i Sydsvenskan, tror jag, att många hotell i Köpenhamn tar betalt med samma kurs som den svenska .., då dom förlorat så många kunder från andra sidan sundet pga den stora skillnaden.

(Gissa, hur många danska kunder vi har i affären!!! MÄNGDER!)

Själv bodde jag på hotell Nebo, alldeles vid stationen och värsta porrdistriktet, men nära till precis allt och bra frukost och hyggliga rum.

No-one sa...

Jamen det är ju för att danska språket är 53% (minst) coolare och snyggare än svenska!

Caroline Engvall sa...

Vad ska du göra däääär? Du berättar ju aldrig någonting för mig. ;-)

Anonym sa...

Mycket märkligt fenomen! Tror ni att drottning Silvia kan tänka sig att röka cigarrer...?

Kgounellaki =G

Monet sa...

I alla undersökningar som görs om vilket folk som är lyckligast i världen kommer danskarna på första plats. Också de danska ungdomarna är lyckligast.

Min danska butiksinnehavare i medeltida byn Le Castellet håller också med om det. Danskarna är på bätte humör än fransmännen säger hon fast hon bor kvar här ändå. Det tycker INTE jag men jag gillar danskarna också. Lyckan tror jag till delar hänger ihop med hasch i Christiania, "en lille en" på morgonen, många Tuborg under dagen och så många cigarrcigaretter, precis som drottningen.

Alla fördomar åsido, jag har också blivit tagen på sängen av att det är dyrt i Danmark. Och då brukar vi bara tanka och äta lunch på resorna fast en och annan gång sova över på en trevlig "Kro". Och då baxnar man över priset.

Förr i världen var det vi svenskar som handlade i Danmark. Som barn fick jag kånka smör och socker genom tullen i Helsingborg efter mammas storhandlande i Helsingör. Alla barn togs med och fick olika stora kassar att släpa hem!

Kesu sa...

Christina: Hihi! Jag tänkte skriva nåt sånt först, men så tänkte jag att du nog skulle skriva det i kommentaren! :)

Elisabet: Hm, det här hotellet gjorde inte det i alla fall. Ska komma ihåg hotell Nebo. Vi ville bo nära Kastrup, flyger går 06.30, så vi måste vara på flygplatsen cirkus kl 5.00. Hu! Ville ha minsta möjliga transportväg på morgonen, och då blev det ett hotell nång km från flygplatsen. Därav det höga priset kanske. (PÅ Kastrup kostar det inte bara skjortan utan hela garderoben!!!)

Pixalexia: MENAR du det verkligen? Tycker du att det är coolt? Fattar du vad de säger? Du som älskar brittiskengelska? ;)

CarolineEngvall: Nu vet du! Vi ska sova en natt i den kongeliga huvudstan för att pillra och pallra oss upp tidigt i ottan och flyga till Sicilien. Kan inte du väcka mig? Jag har ju lite problem med väckarklockan när jag är ute och reser, if you remember ;)

G: Tack för att du blivit G! Skrev alltid fel på Kgounne, Kgounelle, äsch ... Nä, vår kung är ju jätteanti rökning! Minns vagt något om att han skojade om det i ett tal till sin kusin Margrethe. Nej, jag var inte med på festen. Men jag läste det kanske i nån tidning, eller såg det på teve ... Men visst hade det varit bra om Silvia rökt bort vårt dåliga kronvärde!

Monet: Ja, vi fasar lite för middagen inne i Köpenhamn. Får väl inleda den med en tyst minut för privatekonomin och sedan hugga in. Eller så tar vi bara en röd pölse på Kongens Nytorv. Det går bra det med med en massa risted lög.

Javisst, min mamma och pappa åkte också till Helsingborg för att handlar smör, ost och sill - och mycket till! Sedan kom mul- och klövsjukan och efter det blev inköpsresorna sig aldrig riktigt lika igen.

Jag bodde också ett år i Helsingborg och vi åkte ofta över för att äta och dricka lite gott. Och Köpenhamn skulle jag kunna bo i - om jag bara förstod vad de sa!