onsdag 4 februari 2009

Samma hund???

"Kom hem med samma hund!" brukar vi ropa när en av oss går ut med Lelle R. Det gjorde inte B igår. Kolla här:(Bilden är inte jättebra, men vår hund gillar inte att vara med på bild.)Samma hund???
En Old English Sheepdog blev bästa best i nån stor hundtävling förra året. Ett tag funderade vi på om vi skulle anmäla Lelle R som en OES Light. Likheten runt ögonen var slående.Men i helgen gick vår pälsfarbror in i en cykel och vi fick dåligt samvete. Visserligen är han gammal och ser inte så bra, men han är faktiskt inget blindstyre (än). Luggen har hängt som ett draperi framför hans vackert kajalade ögon - som ingen har kunnat se. Då är det svårt att se cyklar som står i vägen.

Snön ligger kvar tunt på marken och jag hade lite ångest för att klippa en hund NU. Husse och jag bestämde dock att han (Lelle R alltså) bara skulle saneras och inte kolloklippas. Men nåt gick snett. Väldigt snett. För B kom hem med den här hunden. Klipperskan (som inte var samma tjej som förra gången) övertygade honom om att Lelle R hade tillräckligt med underhudsfett för att klara en superklippning. Hrmf! Underfett eller inte, jag tror att det här är klippt på tok för nära inpå kroppen. Men det är liksom inget att göra åt det NU. Dessutom kom han (återigen Lelle R) hem och doftade ganska starkt av parfym. Jag hoppas att han inte umgicks några franska bulldogar på klipplejset.

På hundpromenaden imorse mötte jag en dam med en svart labbe. Hon undrade såklart var Lelle R var för ras. Vad sägs om stockholmsk nakenhund???Christina gav Lelle R smeknamnet raggsockan - vilket jag tyckte var både roligt och passande. Nu tror jag vi får byta namn till snaggsockan alternativt silkesstrumpan. För han är len som en chinchilla. Alltid nåt!

12 kommentarer:

Christina sa...

Men s t a c k a r s Lelle R!!! Så han ser ut, och mitt i vinter till råga på allt!
Inte undra på att han inte ville bli plåtad.
Kommer du ihåg Annika Bryns Långhåriga Fläskkorvsterrier?
Lelle R ser ut som en korthårig variant av den rasen.

He he, Stockholmsk nakenhund...fnissar förtjust!

Hoppas den trevliga raggen snart växer ut igen. Kan ni inte bara klippa runt ögonen nästa gång, så att han slipper att gå in i cyklar, utan kan se var han sätter tassarna?

Lille raggsockan!

Kesu sa...

Christina: Stackars, stackars raggsockan! Det var ju meningen att han bara skulle saneras lite lagom. Nästa gång ska jag se till att vara med och styra upp det hela. Killar och frisörer, det funkar tydligen inte. Hehe!

Nu har jag dåligt samvete för ATT vi klippte honom (åtminstone på det sättet). Huva!

Rambos ende kommentar var: "Nu liknar jag Poppan LITE va?" :)

Christina sa...

Nä du, Poppan har hår ;)

Har ni någon liten tröja eller täcke till fd raggsockan? Allvarligt - hur klarar han sig utan underull så här på vintern?

Kesu sa...

Christina: Nu får jag jättedåligt samvete igen. För imorse höll jag upp Lelle R till husse och sa: han har ju inget kvar!!! Han är skalad. Fasen också! Vi var ju överens om vad som skulle göras.

Studerade Lelle R noga under promenaden imorse, men märkte inte att han skälvde eller darrade. Han nosade på som vanligt och skuttade. Fast han var snabb att slinka in genom ytterdörren när vi kom till den, så ja, det är inte omöjligt att det blir ett litet täcke till honom. SMHI hotar ju med snöstorm :(

Det är sant, Poppan har päls. Men har är LITE mer lik henne nu än tidigare. Eller så är det bara Lelle R som tycker det för att han VILL tycka det. ;)

Anonym sa...

Hej lilla gumman, idag blir det tufft att läsa luddet - men kul:)

Monet sa...

Men OJ! Hur kunde det där gå till? Jag som snart ska få en liten valp som så småningom ska få "toiletterie" som jag lärt mig att det heter blir ju nervös redan.

Måste hitta ett sådant toilette-ställe härnere men det som hänt Lelle R gör en ju mörkrädd!

Det enda positiva är väl att han nu kan visa de muskler han som en R faktiskt har?

Kan man reklamera sånt här?

Jag tror du får köpa ett täcke trots allt. På Franska Animaleriet igår såg jag mycket chica saker. Med Paris-Hilton bling-bling. Typ. Passar fint på liten stockholmsk nakenhund:-D

Kesu sa...

Pappa K: Inga problem! Läs Luddet du också ... Hehe!

Monet: Jag vet inte vem jag ska reklamera, klipperskan eller B :S

Toiletterie, vilket typiskt franskt ord :) Gör de mer än tvättar och klipper? Igår hade de använt ett starkt parfymerat schampo som jag inte alls tycker passar hundar med muskler ;)

Har du hittat hur du ändrar inställningen av kommentargranskningen? C var ju så bussig att hon direkt guidade dig rätt. Jag var slarvigare. Hur känner ni varandra egentligen?

Christina sa...

Det var inte meningen att du skulle få dåligt samvete Kesu!
Du skriver att han varken skakade eller hackade tänder på promenaden, så han kanske har lite skyddande underfett!?

Och du guidade Monet jättebra, jag la bara till några detaljer. Nu får vi hålla tummarna för att hon klickar bort granskning av kommentarer. Varje gång jag lämnar en kommentar hos Monet och den rasslar iväg i cyberrymden undrar jag alltid om jag kom ihåg att skriva ordverifikation ;)

Kesu sa...

Christina: Men du och Monet har rätt. Stackarn! Jag jobbar externt hela dagen imorgon och kan därför inte inhandla ett styck varmt täcke. Har delegerat det till husse som LOVAT att fixa det. Håll tassarna att det blir så.

Jag tyckte nämligen att snaggsockan darrade LITE under eftermiddagens promenad. Men det kan vara rena rama inbillningen också. Du vet, det man förväntar sig att se, det ser man. Men ett hundtäcke har väl ingen dött av tidigare. Eller?!

Det blir bra när Monet tar bort sina förhandsgranskningar. Det är lömskt att inte veta var en fantastiska kommentarer landar i cyberrymden. Och än värre att så många går miste om dem, tycker du inte? :D

Christina sa...

Åh, så då blir det modevisning på bloggen imorgon?

Skönt att Lelle R får ett täcke, det kan aldrig skada som sagt.

Angående Monets förhandsgranskningar: Ja, vi får ligga på henne lite. Det är ju alltid roligt att se vad andra har skrivit innan man skriver ngt själv. Jag brukar vara ordentlig och läsa igenom allt innan jag skriver något.

Håller helt med i din sista kommentar...naturligtvis ;)

Kesu sa...

Christina: Modevisning blir det om husse fixat och hund vill. :) Poppan är underbar som ställer upp så på bild. Lelle R är svårfångad på bild. Han gäspar, vänder bort huvudet, ställer sig åt fel håll, tittar i golvet - ja, allt det där han INTE ska göra.

Brukar också läsa igenom kommentarerna - ibland kan det ju vara kul att kommentera dom också. Har vi kommenterarsjukan tror du? Fast det är väl ganska okej? Det finns värre åkommor!

Nu ska jag och Lelle R sova. Vi får se om han vill sova i våra sängar. Han brukar tycka det är för varmt - eller så är det för att matte och husse snarkar.

Christina sa...

Gaia är precis som Lelle R, vill inte vara med på bild!

Ja, vi lider nog av kommenterarsjuka vi två he he..jag tycker kommentarerna är minst lika intressanta som själva inläggen :)
Tur att det finns någon mer som verkar ha samma inställning.