måndag 23 februari 2009

Vitt på svart


Å andra sidan: En värld i svart och vitt är inte så dumt ibland.
Till skarpögda Christina, som kommer att se den lilla bleka färgklutten längst ner till höger, säger jag bara: den illustrerar ett tips från fotokursen (det kommer fler). Tänk på hela bildytan när du plåtar. I sin amatöriver är det lätt att bara se det man vill ta en bild av. När man sedan tittar på den färdigtagna bilden syns plötsligt annat (skräp) på bilden. Det kallas att äga bildytan, eller nåt i den stilen. En del går ju att retuschera bort i efterhand, men inte allt. Tips #1 i Kesus fotoskola!

8 kommentarer:

Christina sa...

He he, min blick sökte sig gemast ner till höger innan jag började läsa ;)

Väntar med spänning på lektion 2 i Kesus fotoskola!

Kesu sa...

Christina: Jag VISSTE det! :D Fler fototips kommer - jag lovar. När alla tips är klara ger jag ut dem i samlad bokform med dina illustrationer!

Caroline Engvall sa...

JA! En Kesubok. Äntligen! Som vi har väntat. Jag längtar tills jag får köpa Kesus samlade i bokform. :-)

Anonym sa...

Jag kom närmast att tänka på hur rätt du har Kesu. Jag har bilder på goda vänner som tagits genom åren. När bilden väl syns på skärmen (ja, att skriva framkallad vore väl ålderdomligt...) så syns mest en förfärlig massa tomma flaskor, gammal disk och en o annan ölburk i förgrunden och skämmer bilden. De må ha varit sällskapets fokus då, men var sannerligen inte fotografens tanke.
Fast du var väl mer inne på det konstnärliga temat...
(Jag tror att du behöver en jordnära person på din blogg - jag tar på mig det!)

Kesu sa...

Kgounnelaki: Konstnärligt eller inte. Same, same i det här fallet. Ingen fotograf vill ha med en massa ovidkommande skräp i bilden, varken ölburkar eller bleka färgkluttar. Jag tycker att jag är ganska jordnära, men du får gärna joina mig där :)

Kesu sa...

Caroline Engvall: Kesus samlade fototips i bokform? Världens smalaste bok? Hehe! Men tack för förtroendet!

Christina sa...

Nä, så smal blir den väl inte om du lägger till mina illustrationer!

Anonym sa...

Christina: Såklart inte! Feltänkt av mig! Felåt! Med dina illisar blir den fet och god (i ordens bästa bemärkelser). En riktig bästsäljare!