fredag 20 februari 2009

Häng med till Skottland!

Idag har jag befunnit mig i Skottland nästan hela dagen. Har suttit med en artikel till Göteborgs-Posten som handlar om mat i den nordligaste tredjedelen av det brittiska öriket. Eftersom GP vill ha både text och bild fick jag en anledning att djupdyka i bildarkivet från i somras. Häng på en liten sväng till de kiltklädda killarnas land om ni har lust! (Bilderna är klickbara.)



Plötsligt öppnar sig landskapet, inte ett träd skymmer sikten och du ser ända till evigheten.

Det här är ön Skyes äldsta pub, från 1790. Jag minns att jag skickade ett vykort med just den här vyn. "The village of Waternish" stod det på baksidan. Oh yes, what you see is what you get. Ni tittar just nu på byn, HELA byn.

Ostron någon? (På Stein Inn.)

Eller afternoon tea, serverat framför brasan på ett B&B?

Tjejer kan också spela säckpipa.

Ute på öarna är gaeliska fortfarande ett levande språk.

Pilgrimsmusslor är - precis som pepparkakor och tulpaner - aldrig fel!

Lyxmat till budgetpris. Promise!

Kolla skylten! "Jaffy's traditionella Mallaigböcklingar skickas med post." (Mallaig är ett färjeläge på västkusten.)


Fåren är som truliga, tuggummituggande tonåringar. De stirrar med tom blick på dig och flyttar sig inte en mikromillimeter. Första gången de blockerar vägen är det lite kul - det blir ju bra bilder. Men entusiasmen avtar ganska snabbt när du efter sjunde gången tvingas köra i sicksackande snigelfart bakom en skock fårskallar.

Slainte! (Skål på gaeliska.)

16 kommentarer:

Christina sa...

Gudars så vackert!
Håkan har varit där, rattandes sin lilla gröna Triumph Spitfire, men aldrig jag.

Ack - aldrig jag.

Det ser precis så mysigt ut på dina bilder som jag har föreställt mig det.

Vilka jättefina bilder...är det du som fotat? Underbart!

Kesu sa...

Christina: Triumph Spitfire. Wow! Hade han en sån där lädermössa med öronlappar och goggels? :)

Skottland och skottarna är härliga. Gissa om jag fick ståpäls idag när jag såg finalen på På spåret. Fast sex stackars säckpipeblåsare var ju lite pipigt om man jämför med 300 på The military tattoo ;)

Jag tycker att Håkan ska ta med dig dit, med eller utan Triumph. Jag kan bidra med mina allra bästa tips. Har varit reseledare där och kör sisådär 40 turer, så en del fina vägsnuttar har jag kläm på. Och restauranger. Och pubar. Och B&B.

Vad roligt att du gillade bilderna. Ja, jag har fotat. Var jämrans nervös, för jag hade bara lilla kompakten. Men GP har flaggat grönt för bilderna. Puh!

Christina sa...

Åh Kesu, hade jag din mailadress så skulle jag skicka dig några bilder både på läderhuva och på spiten!

Bilderna var kanonfina, man fick verkligen ressug.

Jag tror jag lägger upp en bild bara för dig på bloggen innan jag går och lägger mig....

Anonym sa...

Det är ju JÄTTEFINA bilder. Säg nu inte "nej" eller "nja". I love them. And GP will too, I´m sure!

Anita sa...

Tack för härliga Skottlandsbilder! Vi reste runt där sommaren 2007 - en oförglömlig resa. Sköna vandringsleder, vacker natur. Edinburgh - underbar stad!

Mira sa...

Fint, kul och vackert! Gillar din blogg, Kesu!

Ängla-Tapas sa...

Vilken god mat du verkar ha hittat i Skottland! Det lyckades inte jag med när jag var där. Vad sägs till exempel om fisksoppa gjord på enbart fisk - och grädde... Mätt blev jag i alla fall.

Landskapet, byarna och människorna var däremot en höjdare!

Christina sa...

Nu har jag suttit och klickat på dina fina bilder igen, och undrar över den där bilden med diminsvepta bergsmassiv och några får som går på vägen nedanför. Där till höger uppe vid horisonten...det som ser ut som en gigantiskt silhuett av en en - är det en klippa?

Ja, jag skulle verkligen vilja resa till Skottland och tackar ödmjukast för ditt erbjudande om restips.
Blir det en Skottlandsresa i framtiden så hör jag av mig direkt med frågor :)

Anonym sa...

Jag är tylgien inte först att kommentera så det är väl enklast att hålla med. Heeeelt oootroliga bilder. Dit vill jag!

Anonym sa...

Jag håller också med. Ödsligt men ändå inte - och så vackert. Tack! Och jag älskar säckpipa.För mig får de gärna pipa i evighet.

Man skulle hyra en bil, börja i norra Skottland och köra ner till Cornwall. Eller så.

Kesu sa...

Jag är överväldigad av alla kommentarer! Tack snälla Christina som länkade till mig från din blogg och tack alla för glada och uppmuntrande tillrop. Eftersom jag är så hjärtans glad, får ni varsitt svar det förtjänar ni! Kommer också att tassa in på era och lämna avtryck.

Christina: Tack! Bilderna som du la upp är störtsköna.

Caroline: Nejdå, jag ska inte kokettera utan medger att jagär nöjd med bilderna. (I alla fall dom jag lagt ut här - mohahahaha!) Och GP har som sagt gett klartecken.

Smulan: Välkommen till min blogg! Roligt att du också gillar ett av mina favorithörn av världen.

Mira: Välkommen till min blogg! Vad glad jag blir att du gillar min blogg!

Ängla-Tapas: Välkommen till min blogg! Ja, vinkeln för det här reportaget var just god mat. Redaktören var skeptisk men efter alla mina besök i Skottland vet jag det finns läckerheter där. Men visst, en del är ju inte alls gott. Fick och grädde och inget mer låter ju inte som nån höjdare.

Christina: Din örnblick sviker dig inte! Klippan som står rakt upp heter "Man of Storr" (har jag för mig) och är ett landmärke på ön Skye. Dit ska du absolut åka med Håkan. Och till några andra ställen som jag ska tipsa dig om :)

Konumellaki: Det gör ingenting att du bara håller med :D Du har ju redan provsmakat lite av Skottland. Dags för nästa portion snart?

ab: Roligt att du också gillar säckpipa! Jag gillar "massed bands", alltså stora orkestrar med 100-300 man och "The lone piper" som ensam piper ett tapto. Får gåshud! Den enda gången jag inte var så glad i musiken, var när jag bodde på ett hotell där det varit bröllop på kvällen. Den överförfriskade säckpipeblåsaren vill aldrig att festen skulle ta slut. Han stod och pep under mitt fönster hela natten. Fingrarna lydde honom inte riktigt. Kunde jag skulle jag strypt honom med hans egen säckpipa. (Skulle upp och jobba dagen därpå.) Men nu är det ett av många roliga minnen jag har från Skottland.

No-one sa...

Vilka härliga, fantastiska bilder!!!! Längtar tillbaka! Sagolikt...

Anonym sa...

Hm...måste börja stava bättre..
Konumellaki...undrar vad det betyder...?
Ja Skottland igen är onekligen med på önskelistan. Satt och skrev ner en sådan i eftermiddags med mannen i mitt liv. Skottland var med..och Irland...och Paris...Kenya...Maldiverna...bila i Europa ...osv. Vi var oense om 2 destination. Jag vill till Prag och han till Rom. Vi var överens om vad vi tyckte om den andres val - helt ointressant!

Kesu sa...

Pixalexia: You've been? When? Where?

Kgounnelaki: Jag vet ju att du transkriberar det grekiska ordet för kanin (som låter snubblande likt Gunilla) och transkriberingen från deras alfabet till vårt kan ske på olika sätt. Så det är helt okej med varierande stavning :)

Toppenidé att bara sätta sig och skriva ner en reseönskelista! Det ska jag också göra. Bra resmål hittade ni också. Och jag har lösningen på ert problem: jag följer med dig till Prag och Peter till Rom. HAr aldrig varit i Prag - tjatar på B - och Rom har jag bara varit tolv timmar i. Då hann jag i o f sig in och polisanmäla stulen plånbok (Tobias) och så blev vi påkörda bakirån i en taxi. Man hinner mer mycker mer än vad man vill, den saken är klar.

Varför vill du inte till Rom? Och Peter inte till Prag?

Christina sa...

Nu har jag suttit och bildgooglat på "Man of Storr" och vilka fantastiska klippor det är!
Själva huvudmannen ser ut att kunna blåsa omkull vid första bästa storm ;)

Kesu sa...

Christina: Jättekul att du gogglat upp vyn. Jag tror inte du behöver vara orolig. Mr Storr har stått där i flire hundra år :)