onsdag 22 april 2009

108 gånger bättre?


Lite tidningshistoria:
"VeckoRevyn grundades 1935 av Albert Bonnier Jr." Det betyder att det här gamla numret har fem år på sin fjuniga tidskriftsnacke.


Då kostade det 30 öre.

"Tidningen fick sin sin nuvarande inriktning, med unga kvinnor som målgrupp, vid en nylansering 1978. " Något har hänt sedan 1978. Den enda omslagspuffen "På blomsterklädd bana tar Hjalmar en sväng" kanske ger en ledtråd. Ska vi kolla?

Här är det senaste numret som kostar 32:50. VR är inne på sin 69:e årgång.
"VeckoRevyn utkommer varannan vecka och riktar sig till unga kvinnor i åldern 18-25 år. Tidningen behandlar ämnen som smink, shopping, kändisar, mode, kläder, kärlek, sex och relationer. " Något har definitivt hänt! Sju omslagspuffar slåss om utrymmet. Här är det ingen Hjalmar som tar en blyg svängom, utan, tja, ni ser själva.

Nu undrar man ju om dagens 69-åring är 108 gånger bättre (som priset indikerar). Jag är osäker. Vad säger ni?

4 kommentarer:

Christina sa...

Bara den fjantiga teasern om orgasmer - hå hå ja ja!

Så mitt jurysvar från Striberg lyder: 108 gånger sämre idag.

Caroline sa...

Vilket roligt VR-inlägg. Finns det typ ett litet old times-museum på red? :-)

Ängla-Tapas sa...

Jag säger som Christina och röstar på den äldre varianten, även om jag på 80-talet tyckte att den var mycket läsvärd...

Kesu sa...

Christina: Visst är orgasm otroligt uttjatat i magasinsvärlden? Att det verkligen säljer! När jag tittar på min bild ser jag att det ser ut som orgasmi (utropstecknet ser ut som ett i). Man undrar om det är nåt geishorna behärskar? ;)

Caroline: Jag vet inte, men det borde det väl rimligen göra. Jag plåtade ett gammalt ex som låg på fikabordet.

Ängla-Tapas: Ja, så känns det. Kanske beror det på att vi inte längre är målgruppen ...