torsdag 23 april 2009

Utmaning!

Oj, oj! Jag blev utmanad av den flinka bloggerskan Monet. Uppdrag: hitta mina tre bästa bloggrubriker och motivera varför. Först tänkte jag "Lätt!". Sedan "Svårt!". Så svårt att det har tagit mig över en vecka att hitta dom. För vad är en bra bloggrubrik? En språkfyndig? En rolig? En som lockar till läsning? En intressant rubrik? Jag vet inte jag. Men här kommer några jag gillar.

Balibomba
Varför? För att jag själv fick läsa den flera gånger i tidningen innan jag fattade den. Läste såklart Bolibompa, men det handlade om Balibombarna.

Amazing Amos Oz
Varför? För att jag ville puffa för den förträfflige författaren Amos Oz och det blev en rolig ordlek med hans namn på engelska.

Snödagen den 23 november
Varför? Återigen för att folk skulle tro att jag skrivit fel - och kolla igen. Det var en ordlek på söndag och snödag som ni ser om ni går in.

Bubblare:

Varför? Jag gillade ordvitsen och hela inlägget för jag fick till ganska fina och roliga bilder. Tycker jag.

8 kommentarer:

Ängla-Tapas sa...

Inte helt lätt att välja förstår jag. Jag tyckte Amazing Amos Oz var riktigt lyckad!

Elisabet. sa...

Finurligt, alltsammans.

Det är väl inte för inte som madame arbetar på en tidning ,-)

Själv är jag enjängd i allt.

Jag bara skriver en rubrik, nästan vilken som, haha.

Pernie sa...

Haha alla var ju riktigt roliga. Gillar nog balibomba mest ändå, jag läste oxå bolibompa flera gånger... :) Kul att se dig på stan i helgen :D

Christina sa...

Du är verkligen finurlig med ord...jag läste också bolibompa innan jag fick klart för mig vad det egentligen stod.
Men jag fick inte länken att funka...

Jag skrattade högt när jag klickade på länken till Gäss, Sir!. Vilka roliga bildtexter, uj uj uj!!!

Lisette sa...

Finurliga rubriker allesammans. Man jag kan förstå att du hade svårt att välja! Alla dina inlägg är oftast mycket finurliga både inläggen och rubrikerna. Alltid trevliga att läsa.Du är ordlekare av stora mått. Jag blir ofta på mycket gott humör i synnerhet om du och Christina kommer igång ordentligt och man får "tjuvlyssna"

No-one sa...

Ha! "Balibomba" lästa jag med samma melodi som "bolibompa" och "Snödagen" läste jag som "Söndagen". Precis som du! Bra val av rubriker! Och kul!

Kesu sa...

Ängla-Tapas: Tackar, jag är svag för den också.

Elisabet: Förvisso! Men på tidningar får jag inte alltid skruva till det så mycket som JAG vill. Det kan blir för bra, alltså för kryptiskt om jag får min vilja fram. Men här bestämmer jag :)

Enjängd! Vilket härligt ord! Betyder?

Att bara knattra ner en rubrik har också sitt värde! Då blir det ofta tydligt och klart.

Pernie! Hej! Välkommen till min blogg! ÄR du igång med din igen? Hur trivs ni i Solna? Är det för att ni flyttat hit som Daniel och Vickan bestämt sig för att komma efter? Ja, kul att snabbt ses! Hoppas vi ses lite längre stund snart igen - kanske i Enskede? ;)

Christina: Tack för att du flaggade för haltande länk. Ska funka nu. Roligt att du gillade Gäss, sir! Fåglar kan vara roliga nrä de är på det humöret - och solen och ljuset och kamerna är med.

Lisette: Nu rodnar jag! Tack! Va? Tjuvlyssnar du på mig och Christina? Hehe! Det är bara att joina in, eller hur Christina?!

Pixalexia: Balibomba tror jag ALLA har läst fel på. Undrar om DN:s rubriksättare körde en avsiktlig fint där.

Christina sa...

Apselut, den där Lisette har en räv bakom örat också ;)