lördag 4 april 2009

Också ett vårtecken












Krokusar och snödroppar i all ära, men frågan är om inte det här är ett ännu säkrare vårtecken. Utnaför vårt köksfönster har vi några klipphällar. Nedaför går en perfekt hundpromenadstig mellan blåbärsris, buskar och långbenta träd. Vi går där med Lelle R precis som många andra hundägare till stora, små, korta, långa lurviga och släthåriga fyrtassingar. Ytterligare cirka 100 meter brant neråt dånar en trafikled. Fem bilminuter bort - åt höger till - ligger gigantiska Karolinska sjukhuset. Allt för ofta ser vi ambulanshelikoptern lyfta och landa på taket.

Men det är klipphällen som är så läcker. På sommaren grillar folk där, både sig själva och kött, på nyår skjuter de upp raketer. Och nu när solen putsar frenetiskt på alla vårblommor har de första klippnjutarna hittat tillbaka. De sitter visserligen med jackorna på, men de sitter där och njuter. Jag tycker mig se en termos också. Kan det stämma?

B har storkameran med sig, så jag tvingade min lilla kompaktare att försöka fånga jackorna bakom busken. Klicka på bilden så skymtar ni dem bättre. Tog också en bild med lite bredare perspektiv, så ni förstår att det faktiskt är mitt i Solna. På sommaren ser det ut som vi har en riktig skog utanför fönstret. Då syns inga bilar på trafikleden. Älskar att ha en snutt vild natur utanför fönstret i Sveriges trafiktätaste kommun.

5 kommentarer:

Caroline sa...

Var är B? Away on a trip?

Kesu sa...

Caroline: Han var tvungen att sticka till landet och förbereda lite inför påsken, men han är tillbaka nu. Snabbvisit. Med kameran. Tog några fina bilder av Lellel R. Måste finurla ut hur jag lägger upp bilder med storkameran, sedan hamnar de nog på bloggen.

Christina sa...

Vilka fina klippor och visst ser det väl ut som klippnjutarna har med sig en termos va!?

No-one sa...

Vilka härliga paparazzis ni är!

Kesu sa...

Christina: Ja, det är skönt att man sparade lite vild natur här i trafikexploaterade Solna. Det är nästan lika roligt att titta ut över dem som att sitta på dem :)

Pixalexia: Hehe! Jag tänkte faktiskt att det kanske inte är så smart att ställa sig och plåta folk som slappar på hällarna. De kanske tror att jag är en riktig pervo. Då kändes det bättre med kompakten än stora systemkameran med tele!!!