fredag 24 april 2009

Dracularecept


Bild Fredrik Funck

Ikväll kör vi fredagsklassikern räkor och vitt vin. Det är sånt jag förstått i förlängningen leder till alla svenska barnfamiljers fredagsmyset tacos. Vad äter ni ikväll?

Med tanke på att det är svettig försommarvärme utanför rutan känns den här soppan inte lika lockande att laga som den gjorde tidigare i veckan. Ni får helt enkelt spara receptet till en regnruskig dag. Då passar den perfekt.

Några kommentarer får receptmistress: Jag lagade halva satsen och det räckte till fyra mättande portioner. Klipp gärna itu haricots verterna i förväg, annars blir de svåra och slafsiga att sleva i sig (märkte vi). Ser lite ut som att man satt varulvständerna i någon och spillt på tröjan. Jag grovhackade den gula löken. Ökade på vitlök, lök och rödvinsvinägr, använde kalvfond på flaska och kryddade upp soppan.



Transylvansk bönsoppa med bacon och surdegsbröd
Från Dagens Nyheter

Portioner: 8 småportioner
Tid: 60 minuter
2 1/2 liter kalvbuljong
1 kg färska haricots verts
2 finhackade vitlöksklyftor
1 kvist färsk persilja
1 tsk torkad dragon
1 skivad stjälk blekselleri
5 skivor bacon
3 msk smör
4 msk vetemjöl
1 gul lök
selleri
4 dl gräddfil
3 msk rödvinsvinäger
salt att smaka av med

1. Koka upp buljongen och lägg i bönorna, vitlökshacket, persiljekvisten, dragon och selleri. Låt sjuda i 10 minuter.
2. Under tiden, stek baconskivorna i en stekpanna. Ta upp dem och lägg åt sidan. Tillsätt smör och fräs löken i pannan tills den blir genomskinlig. Pudra över vetemjölet och rör om. Låt fräsa en minut.
3. Vispa ner mjöl- och lökblandningen i soppan. Låt den sjuda och tjockna. Tillsätt gräddfil och vinäger. Smaka av. Soppan blir lite sprucken och ganska blek i färgerna. Men den är mustig och god. Garnera med persiljeblad och baconbitar. Servera med smör och surdegsbröd.

8 kommentarer:

No-one sa...

Låter jättegott! Vi är ingen barnfamilj, men ändock fast i Svenssons fredagsmiddagstradition med tacos... Men dagens väder fick oss att välja grillmat i stället.

Hoppas ni får en goood middag och trevlig kväll! Kram

Christina sa...

Det låter smarrigt! Vi är lite inne i en sopperiod just nu, som omväxling till anktuttarna, så det här receptet sparar jag ner direkt. Kul med tips!

Ikväll blir det en Chili con carne gjord på lammfärs hos oss. Den står och puttrar nu.

Lisette sa...

Får dra in till sta'n efter blekselleri. För det går väl inte "liga bra med zelleri" - eller?

Kesu sa...

Pixalexia: Åh, grillat! Tack - detsamma till er.

Christina: Om du, som jag, är soppfantast tror jag du kommer att gilla den här lite annorlunda soppan. Kom bara ihåg att krydda upp lite. Men det fixar ju du, som den mästerkock du är! Mmmmm, chili con carne med lammfärs! Spännande!

Lisette: Haha! Jag vet faktiskt inte! Prova! :)

Lisette sa...

Christina eller om det nu var Kesu som ursprungligen myntade: Tack för det nya ordet i min samling från bloggvärlden, anktuttar! Härligt! Från och med nu köper jag aldrig annat än kycklingtuttar :)
Men "tuttarvinge" .. njae och att gå tuttgänges fram möter nog inte så stor respekt kanske

Kesu sa...

Lisette: Det är alltid härligt med nya ord, eller hur? Jag har fått lära mig att man ska använda dem tre gånger följande dag - sedan sitter det. Så in och köpt anktuttar, laga anktuttar och blogga om anktuttar imorgon :)

Tuttarvinge - fniss!

Christina sa...

Lisette: Naturligtvis var det Kesu som myntade begreppet anktuttar ;)

Ett jättebra tips att använda det nya ordet i minst tre sammanhang dagen efter att man har hört det första ggn.

Tuttvärn?

Kesu sa...

Christina: Det var ju ett JÄTTEBRA tips! Nu känner jag att pressen ökar på mig efter era kreativa tuttord. Hm ... Vad tror ni om att tutta sig??? Njae.