måndag 27 april 2009

Vårens viktigaste blomma

Vitsippor, blåditon, tussilago och gullvivor - viktigaste vårblomman är ändå majblomman. I år går den i rosa och kostar tio kronor.Jag är svag för majblommor och har googlat lite fakta: Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation. Vi arbetar för att förbättra barns villkor och bekämpa barnfattigdomen i Sverige. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. De allra första majblommorna såldes 1907 i Göteborg. Då kostade de 10 öre styck och hela 139.000 såldes. Idén till Majblomman kom från den initiativrika och engagerade fru Beda Hallberg. Beda var verksam inom Göteborgs frivilliga fattigvård under slutet av 1800-talet och vid 1900-talets början.
Tydligen har min majblomsvurm gått i arv. HIttade den här asken hemma hos föräldrarna sist.
Hur som, ut och köp ett fång nu!

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Redan gjort! (Ja, PV köpte till mig också ...)

Kesu sa...

Elisabet: BRA! Jag är stolt över dig - och PV! :)

helen sa...

Vilket fång med majblommor!

Jajemän, jag har också köpt 2 st. för några dagar sedan av en grannpojke.

Jag gillar dem skarpt och jag har inte fått tag på några de senaste åren, så jag blev jätteglad över den lille nasaren som kom med blommorna!

Kram
Helen

Kesu sa...

Helen: BRA! Jag vinkade till mig en liten nasare på stan häromdagen. Hon hade inte sett mig, men skuttade snabbt fram när hon fattade att jag ville köpa - av henne! :)

Tankevågor sa...

Inte en enda Majblomma-försäljare har jag mött än! Men såklart jag köper blomman så fort jag träffar på någon. :-)
Ha en bra dag!

No-one sa...

Så fina!

Ängla-Tapas sa...

Jag har inte heller sett någon försäljare än men LOVAR att göra en investering så fort jag hittar någon!

Mira sa...

En glad, rosaröd flaggar redan från min kameraväska, och en stor, klister att sätta på bilen väntar också. Man blir glad av dom!

Christina sa...

Ja, här i byn vimlar det inte av majblommeförsäljare. Ska hålla utkik när jag åker in till stan senare idag.

Lisette sa...

Har inte lyckats få syn på någon än. Men jag köper direkt!Jag tycker att de där nya av emalj på ngn sorts metall är jättesnygga. Hoppas att de finns i år också.

Kesu sa...

Londongirl: BRA! (Tycker ni jag är tjatig?) Dom, de unga försäljarna alltså, är inte alltid så lätta att hitta. De kommer i stim :)

Alexia: Tänk, det tycker faktiskt jag med!

Ängla-Tapas: BRA! :) Så ska det låta!

Mira: BRA! Visst blir man! Glad alltså. De stora klistermärkena sitter faktiskt lite överallt i Stockholm, bl a på dörrarna till tunnelbanestationerna. Det är också bra, tycker jag.

Christina: Nä, om inget godis lockar kanske de inte knackar på ;)

Lisette: Jodå, dom finns i år också, jag har sett dom!