lördag 4 april 2009

Kaffesnobberi

Jag erkänner! Jag är en kaffesnobb. Dessutom är jag koffeinist. Får jag inte min första dos innan klockan slagit elva börjar huvudvärksgubbarna sparka hårt.

Snabbkaffe går bra. Men svagt och mjäkigt kaffe är bland det värsta jag vet. I vissa länder håller kaffet en besvärande låg koffeinkoefficient. Nej, jag har inte med mig eget pulverkaffe som jag pytsar i. Där går någon slags osynlig gräns. Men det har hänt att jag har marscherat rakt ut till närmaste McDonald's eller liknande kedja. Jag är inte stolt över det, men jag är tvungen.


Här hemma använder jag inte kaffebryggare utan brygger alltid mugg för mugg med separat filter. Jag vet, jag vet ... Och gott kaffe måste det vara. Favoriten heter yirgacheffe från Etiopien. Helst nymalet. Oh yes, kaffekvarn finns också. Elektrisk. Fast mala kaffe hinner jag bara på helgerna. Vanliga vardagsmorgnar är det färdigmalet, men starkt och gott, kaffe som gäller.

Nuförtiden är det inte svårt att hitta de etiopiska bönorna, men bara för fem år sedan var de en oupptäckt delikatess. Jag minns att B hade intervjuat Sverigechefen för Ethiopean Airways och fick med sig en påse bönor och en påse malt kaffe. Vi slogs om den sista skvätten. Gudars, så gott!
Men allra godast är det vietnamesiska kaffet. Eller hur Johan? Vietnam är faktiskt världens näststörsta kaffeexportör. Vi tillbringade säkert en timme i en kaffehandel där och proppade resväskan full med allehanda varianter. Och så sex stycken inhemska kaffebryggare som kostade, hm, vad var det nu? Två kronor, tror jag. Här får ni en bild från Vietnam, så ni ser hur den ser ut. Bryggaren står i en skål med varmt vatten, för att kaffet inte ska kallna. Första gången jag försökte mig på den hemma var jag nära att ringa fastighetsskötaren. Det är enda gången jag saknat en examen från Chalmers. Men när jag väl fick kläm på den tredelade bryggaren. Åhhhh! Aaaaah! Värd den kvart det tar att fixa en kopp. Kaffet drippar lååångsamt genom det hålslagna aluminiumiltret.

Har till min stora lycka hittat vietnamesiskt kaffe i Stockholm. Gissa i vilken affär, Christina? Nu blev jag så sugen att jag måste fixa en kopp java från Vietnam. Pronto!

11 kommentarer:

Mian sa...

Espresso då?
Jag är lite småsugen på att köpa en espressobryggare, men är lite tveksam till om jag kommer att orka använda den på vardagarna. Dessutom är de riktigt bra espressomaskinerna svindyra...
Kanske skall man satsa på en bra kaffekvarn istället och fortsätta att brygga?

Johan sa...

Ja, och avokadoshaken. Den är bäst! Nu ska jag göra avokadoglass. Kom och smaka!

Kesu sa...

Mian: Absolut espresso. Har en sådan också. Varje dag jag jobbar hemma blir det minst en espresso och/eller latte. B är lika såld på den som jag. Funderade länge innan jag köpte den. Skulle vi verkligen har en kökspryl till, men jag lovar att den har gått varm. Vår var inte svindyr. Köpte den på Åhléns i stan. Inge känt märk, ingen snygg design. Vi kollade bara så att den hade rejält tryck, mäts i bahr eller så tror jag. Vi är kalasnöjda. Ta med Alice, så bjuder jag på en kopp eller två!

Johan! Åh, avokadoglass. DET vill jag smaka! Har du nån glasslatt kvar???

helen sa...

Jag håller fortfarande på att lära mig att dricka kaffe, jag är ju trots allt bara 44 år..*ironisk*

Det luktar så gott, men smakar något helt annat, tycker jag.

Ibland kan jag hitta något ställe som gör goda Latte-blandningar med vanilj- eller nötsmak och vispgrädde, då duger det!

Men det gills tydligen inte, enligt min make. Det ska vara svart utan onödiga tillbehör som mjölk och socker. Tycker han, ja!

Kram
Helen

Lena sa...

Här finns en till. Jag brygger också varje kopp för sig och starkt ska det vara, annars kvittar det. Pulverkaffe, näää det klarar jag inte.

Christina sa...

Oj vad jag lärde mig mycket nytt om kaffe här :)

Etiopiskt kaffe måste provas, det inser jag direkt...och vietnamesiskt kaffe var verkligen en överraskning. Så nyfiken jag blir på smaken, det låter som ngt alldeles extra.
Nej, jag kan för mitt liv inte gissa var du hittade det i Sthlm...det kan väl inte vara på Ringvägen? ;)

Jag är också helt beroende av kaffe på morgnarna. När vi flyttade till stationen köpte vi en Krups espressobryggare som maler och kastar sumpen och alltså är helautomatisk. Man behöver bara ställa in hur stor kopp man vill ha.
Den har gått som ett urverk i tre år, men nu har den fått spel. Måste kolla var jag kan få den reparerad, för jag saknar min morgonlatte något alldeles enormt.

No-one sa...

Oj oj oj, vad roligt - det visste jag inte om dig. Men jag kan inte annat än nicka instämmande åt dina kaffeåsikter. MmmMmmmm. Du är bergis en sån som kan dricka en kopp kaffe innan du går och lägger dig, utan problem ;)

Kesu sa...

Helen: Så kaffekärring jag är, tycker jag också att kaffe luktar avsevärt mycket godare än vad det smakar. Din man hör till den hårda skolan hör jag. Kaffe, svart och hett och inget mer. :)

Panter: Välkommen till min blogg! Kul att det finns nån mer som tycker det är värt besväret att brygga kopp för kopp.

Christina: Du måste prova yirgacheffekaffe! Finns säkert i nån affär i Örebro. Om inte skickar jag! Eller bjuder på en kopp här. Gäller även vietnamesiskt. Nej, det var affären på Medborgarplatsen den här gången. Har inte hunnit rill Ringvägen än. Men jag ska!

Vilken fantastisk espressobryggare du har. Som maler och slänger bort sumpen också. Förstår att du vill få den reparerad pronto.

Pixalexia: Du har rätt som vanligt. En mugg kaffe med mjölk på kvällen är inga problem. Jag somnar på under minuten ändå :)

Unknown sa...

Ok, jag är sen på den här bollen. Men jag drack vietnamesiskt kaffe i lördags. Bästa kaffet ever. Doftar lite vanilj och cacao.
Jag köpte det på restaurang Babajan på söder. Köpte med mig ett stort paket hem. Kostade 80:-.

Anonym sa...

Babajan har nu även vietnamesiskt lyxkaffe! Finns även på:
http://www.made-in-asia.se/products/item/legendee-gold-creative-8

Anonym sa...

Https://vietnamkaffe.com