måndag 6 april 2009

Skuggspel

Jag är galen i släpljus, alltså det mjuka ljuset morgon och kväll som gör livet så mycket lättare för alla fotografer. Så här års känns det ännu intensivare, men det är såklart bara för att vi är så ljussvultna. Ikväll kändes det som om solen flyttade in till oss. Jag trodde faktiskt att någon tände en lampa på övervåningen, så starkt var ljuset som klättrade ner i trappan. Passade på att plåta lite.
De här nallarna lär vara minst hundra år gamla. Jag vet inte om det är så, de följde med B i boet.
Nu sitter de och värmer sig i aftonljuset på ett gammalt engelskt golvur. Några små souvenirdjur håller dem sällskap.
Och så är jag galen i skuggor.Här ser ni förlagan.I närbild.
Och bloggerskan i litet skevt perspektiv.

Hej då solen! Tack för ikväll!

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, jag älskar sånt ljus och alla skuggor och speglingar .., mmmm!

Och människor som inte syns helt, så där så fantasin får fritt spelrum.

Då kommer jag ihåg min pappa som satt i gungstolen hemma och tittade i tidningen Se.

Där fanns ju lättklädda flickor på nåt uppslag och han brukade titta på dem och le lite filurigt, men när flickorna blev helt avklädda, då blev det slut på det roliga.

"Man ska bara a n a ...", sa han besviket.

Så är det.

Tycker Ivars dotter.

Kesu sa...

Elisabet: Just så, bara lyfta på kjolen lite, inte hiva upp den helt liksom. (Det är ett uttryck jag har lärt mig i tidningsvärlden. Läsarens fantasi ska man inte förakta.)

helen sa...

Ack, så vackert!!
Här har vi bara snö, snö och åter snö, både den "gamla" som vägrar att tina bort, + att det kommer "ny" snö hela tiden, inte en skymt av solljus, här inte :-(
Kram
Helen

Lisette sa...

Härliga, inspirerande bilder. Jag är också mycket för det där att på bild visa nästan, men bara nästan, allt. Betraktaren ska få anävända sin egen fantasi också.

Monet sa...

Underbara bilder. Jag älskar också det här ljuset och skuggor också som du vet.

Härnere är ljuset helt fantastiskt underbart just nu - det går inte att återge på bild ens!

Christina sa...

Vilka fina bilder, och vilket härligt varmt släpljus. Vilken skillnad det är mot i vintras med det där kalla blåa ljuset.
Jag får nästan sommarkänsla av dina bilder :)

G sa...

Du är en duktig fotograf!
Också!!!

Kesu sa...

Helen: Inget mjukt kvällsljus ens? Stackars! Men det kommer, jag lovar!

Lisette: Tack! Det är alltid bra när bilder sätter igång fantasin.

Monet: Ja, du måste ju ha ett alldeles fantastiskt ljus runt knuten. Njut!

Christina: Ah, snön gör det förstås blåaktigt. Men jag säger som till Helen, snart vänder det och ni får bada i varmljus.

G: Tack! :D

No-one sa...

KESUUUUU!!!! Aaaah, jag ÄLSKAR skuggbilden av dig! Den är så fin, så stämningsfull! Precis som du :)