måndag 20 april 2009

Blå, blå känslor

Jag har ljugit på bloggen. Minns att jag skrev nåt om att jag inte är intresserad av blommor. Det är inte riktigt sant. Så här menade jag: jag är dålig på blommor. Har inga gröna fingrar. Vet inte så noga vad de heter. Men det hindrar inte att jag tycker att blommor är vackra.
En av mina absoluta favoriter är hortensior. Så här såg det ut på Sveavägen i förra veckan:
Å lite närmare:Kom igen nu, en närbild till, det klarar ni:

Blev genast sugen på att köpa min traditionella försommarblomma till vårt blå sovrum. Så här glad såg den ut efter en timma i hemmet:
Men här kommer husmorshortensiaknepet: tag en slokande hortensia. Sänk ner i en till bredden fylld diskho. Låt stå i en timma eller två. Tag upp en prunkande hortensia!

I närbild:

7 kommentarer:

helen sa...

Hortensior är pampiga blommor!
Så rädd jag blev när jag såg att den hade vissnat...
Men du hade ju tillräckligt gröna fingrar för att få den att prunka igen!!
Vackra bilder!

Kram
Helen

Christina sa...

Oj, såna där känsliga blommor skulle jag aldrig klara av, de skulle döden dö.

Vadå, inga gröna fingrar??? Det där var ju rena proffstricket - från halvdöd hortensia till prunkande!

Jag förstår av bilderna att de måste vara väldigt vattenkrävande.
Vilken underbar blå färg de har!

No-one sa...

Hortensior är så vackra!!

Caroline sa...

Det är mina favoritblommor också! Flower soul mate!

Eva H-höjden sa...

Det där är min mammas favoritblommor! Hon säger att de växte i Japan när hon bodde där som barn. Den och hibiskus. Vackert!

Lisette sa...

WOW! Helt underbara, både blommorna och bilderna på dem.Vilken tur att de inte föll ifrån..:)

Kesu sa...

Helen: Pampiga var en bra beskrivning. Nja, det var nog inte mina görna fingrar utan det blåa vattnet ;)

Christina: Proffstrick var ordet! Fick det nämligen av en blomsterexpedit many years ago. Och det funkar stenhårt varje gång. Lite blomsterminne har jag - men inte mycket mer ;)

Pixalexia: Visst ÄR dom!

Caroline: Är det? Va kul! Vi kan vara flower power mates :)

Eva H-höjden: Jag har sett vilda hortensior på Madeira. Växte slösande höga vid vägkanterna och var galet vackra. Hibiskusar - eller hibis kusar som vi säger hos mig - är också otroligt vackra.

Har din mamma bott i Japan som liten? Vad spännande! Berätta mera!

Lisette: Tack! Jag är alltid lika nervös att första vatten-hjälpen inte ska funka, men det gör den. Varje gång. Blommorna matchar dörren Alice tittar ut genom!