måndag 20 april 2009

Vår i stugan

På väg hem från frukostedejten tog jag en sväng om Hötorgshallen. "Köp snöripa!", föreslog B. Mycket har vi i Stockholm, men snöripa i april? Trorentedet. Det blev små vårkycklingar i stället. Har faktiskt aldrig lagat det och blev lite sugen där jag gick och spanade utmed fågeldisken. Jag, min dumma gås, trodde de var färska, men de var från Frankrike och därmed frysta. Men små pippifåglar tinar snabbt.

Spontanade lite och fyllde dom som min mormorsmor gjorde med en blandning av rivet vitt bröd, riven gul lök, smör, salt, peppar, lite persilja och lite timjan.

Efterrätt jordgubbar som äntligen smakar jordgubbar. Japp, alla blev mätta och nöjda utaom Lelle R. "Varför heter det vår kyckling när jag inte får smaka? Då är det ju er kyckling", sa han surt och knaprade sitt specialfoder. (Allt enligt veterinärens ordination - bara foder, inga vårkycklingar.)

8 kommentarer:

G sa...

Guuuu va gott det ser ut!!! Mina kycklingar blir aldrig lika goda som dina!
Mina bästa kycklingrecept som jag då och då frossar i kommer faktiskt från dig. Undantaget Pappas Kyckling Marengo förstås.
(Har varit sugen på lammkotletter sedan du skrev om det men faktiskt inte hittat färska ännu...Ja...vi har ju ingen Östermalmshall här i Bålsta)

helen sa...

Mmm, känner hur det doftar ända hit! *dreglar lätt*
Och jordgubbar som smakar jordgubbar! Det får jag nog vänta på tills midsommar...

Så söt den lilla Teddie-pojken var!
"Tanterna" bredvid var väl heller inte så tokiga ;-)

Ha en härlig dag!

Kram
Helen

Christina sa...

Åh, vårkycklingar!!!
Så otroligt gott det ser ut!
Jag brukar fylla vaktlar lite på samma sätt som du beskriver, men har aldrig tänkt på att man kan fylla större pippisar också. Ibland har man ingen fantasi alls.

Tack för tipset, det där måste jag testa...

Pälstjejerna lider med Lelle R.

Monet sa...

Mums vad gott! Här vankas idag "gul kyckling"- gryta - undrar om det kan vara majskyckling tro?

Stora bröstfiléer, kanske inte lika läckra som Christinas, har stekts, skurits i bitar och ligger nu i en sås med vitt vin, olivolja, smör, crème fraiche, massor med svarta oliver, lite vitlök och provencekryddor.

Lunch för sex gästande svenskar om en stund!

Sporty Spice sa...

Mums! Vi grillar vårkyckling (eller "Cornish Hen" som det heter här) då och då. Mycket gott!!!

Caroline sa...

Men vaaar köpte du jordgubbarna? Inne i Hötorgshallen eller utanför på torget? Måste veta, ska dit imorgon och vill också ha! :-)

Tankevågor sa...

Men så gott det ser ut! Jordgubbarna varifrån var de? Italien eller? Att de smakar som jordgubbar är ett säkert vårtecken! :-)
Inga hårda gubbar utan smak alltså! Åh, vad sugen jag blev på jordgubbar nu.

Kesu sa...

G: Det blir dom visst det! Ett av mina favoritrecept kommer från dig. Jag säger bara parmesan och grädde ... Men kyckling Marengo har du aldrig bjudit på. Den ser jag fram emot ;)Du jobbar väl nära partihallarna. Smit in där vetja och fråga efter några vårpippis.

Helen: Vid midsommar kommer ju dom riktiga höjdargubbarna, men redan nu kan du säkert få tag i gubbar med lite smak i. Lille T ÄR söt. Tanterna tackar och niger!

Christina: "Ibland har man ingen fantasi alls." Nähädu, den gumman går jag inte på! Du har ju hur mycket som helst av den varan!

Monet: Jösses, vad gott det lät då! Nu är vi där igen med våra matbloggar. Lägger du ut receptet??? Snälla!

"Kanske inte lika läckra som Christinas bröstfiléer." Ja, ja, Christina, vi har ju redan gått igenom det där med dina bröst på din blogg ... Hehe! (Alla som blev nyfikna får slå ett extra slag och gå in på http://stribergsstation.blogspot.com och läsa kommentarerna under inlägget om pekingankan i, hm, lördags kanske.)

Hoppas och tror att lunchen gick bra Monet!

Sporty Spice: Cornish hen - där ser man. Varken spring eller our hen då? ;)

Caroline: Uppe på torget såklart. Grönskare och frukt och blommor är ju mycket roligare att handla på torget än nere i hallen - tycker jag. Du får säkert smaka om du vill!

Londongirl: Spanien. Just så: inte hårda och inte vattniga. Luktade t o m svagt jordgubbar. Perfekt som försmak, fast än är det en bit kvar till toppgubbarna :)