onsdag 1 april 2009

April, april

Jag fixar sällan att pricka in tidningarnas aprilskämt. Antingen tycker jag allt jag läser i tidningarna bär osannolikhetens prägel. Minns ni notisen att polisen skulle börja med internetanmälningar av brott för några år sedan? Det var sant! Eller så tycker jag det mesta verkar rimligt i vår orimliga värld.

Idag trodde jag att jag var nåt på spåren när jag läste att Bill Clinton och Tony Blair skulle komma och prata klimat hos Postkodlotteriet. Nänä! Men jojo! Det står till och med på regeringens hemsida att de politiska högdjuren kommer ikväll - och de hinner med ett besök hos nämnda lotteri. Regeringen lägger väl ändå inte ut aprilskämt???

Om ni vill förvissa er om vilka aprilskämt som viner runt i vårluften idag kan ni gå in på sajten aprilskämt. Den har 789 gånger bättre koll än jag.

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ett av de bättre aprilskämten var när Sydsvenskan i fjol eller förfjol låt hyra in en skådespelare som låtsades vara påven och så hade en kardinal också vid sin sida .., och sedan promenerade de prominenta herrarna runt i Malmö och turister från katolska länder föll på knä och ville närapå kyssa påvens fötter .., och han stod på rådhusets balkong och vinkade och folkmassan nedanför vinkade tillbaka.

Och så Ystads Allehanda som meddelade att Mariakyrkans bänkar och predikstol skulle bytas ut, men pengar saknades till detta, så nu hade Ikea sponsrat med bänkar Betlehem och predikstolen Halleluja.

En mässingplakett skulle sitta på predikstolen med Ikeas varumärke .., hahaha .., vad jag skrattade när jag läste detta!

Christina sa...

Jag minns också ett otroligt finurligt och roligt aprilskämt i DN för några år sedan.
Jag gick på det fullständigt och när det under dagen gick upp för mig att det var ett aprilskämt tyckte jag det var lysande och så välskrivet...vilket jag mailade till reportern som hade skrivit det, innan jag gick och la mig.
Det kommer jag aldrig att göra om, för nästa dag hade de en stort uppslagen artikel där de avslöjade skämtet och beskrev vilka tokigheter det hade gett upphov till...OCH publicerade läsarnas reaktioner.
Den enda som hade hört av sig och undertecknat med hela sitt namn var jag, ;(

På den tiden fattade jag inte att mail kunde publiceras sådär utan tillåtelse. Snopet.
Gissa om jag blev driftkucku på jobbet?

Kesu sa...

Elisabet: Haha! Upplåten era hjärtan till Gud och lyssna till dagens sponsormeddelande. Typ! Hoho!

Christina: Nämen! Nu får jag gå och snygga till mig, ser ut som en panda med all skrattårskletig mascara runt ögonen. Och torka av skärmen. Är det tacken för att man hör av sig till tidningen? Va? Va?

Ängla-Tapas sa...

I GP är det ganska lätt att se vad som är aprilskämt. Det följer alltid ett ganska givet mönster:
1. Stor bild
2. Text som egentligen inte säger något.
3. Finns på någon av de första sidorna i del 1.
4. Uppmanar folk att dyka upp på en given plats vid ett givet klockslag - för att bli förödmjukade.

I år meddelade de att det planerade stora pariserhjulet (=sant) har börjat byggas på pontoner i älven. Kom och demonstrera mot bygget kl 12...

Nähä, tror inte det! :)))

helen sa...

Dagens aprilskämt i vår lokala blaska, Norra Västerbotten, "Norran" i var Ske-åbo's mun, handlade om att det skulle bli förbjudet att snusa i centrala stadskärnan!!
Röka, skulle man däremot få göra tills vidare...
Nä, det var ett dåligt genomtänkt aprilskämt, tycker jag.
Min 80-årige, snusande pappa hann faktiskt dra en ramsa med väl valda, icke rumsrena ord, innan han kom på vilket datum det var...
Kram
Helen

G sa...

Har inte funnit något aprilskämt vilket skrivs på kontot "lätt enfaldig" alternativt "öppet sinne som tror på allt".

Kesu sa...

Ängla-Tapas: Menar du att göteborgarnas eget husorgan inte kan bättre?

Helen: Hihi! Som snusare går man nog lättare på ett sånt aprilskämt.

G: I år eller någonsin???

Caroline Engvall sa...

Johan har väl berättat om dataaprilskämtet som han drog på Dagen? Error, error, error, hehe. :-)

Kesu sa...

Caroline Engvall: Joho! Det måste du berätta för alla här på min blogg. Gör det nu! :) Här! :)