tisdag 28 april 2009

När skönheten kom till byn

Visst är den läcker! Till och med jag som inte kan nåt direkt om bilar hoppade till när jag såg den här gamla "döschvån". Hade bråttom hem till en telefonintervju, men tog mig ändå tid att snabbt ta några bilder.

Har ni sett så välbehållen hon/han är? Välputsad! Man anar en stolt ägare, eller hur?

Ägarens son, visade det sig, kom klivande när jag paparazzade.
- Snygg va? sa han, inte utan stolthet.
- Jaaa! Jättefin!
- Det är min mammas, så jag får köra den varsamt.
- Det förstår jag. Hon måste v ara jätterädd om den. Men hon har skött om den väl.
- Jovars.
- Går den bra?
- Absolut!
- Och allt är original.
Där fnissade killen lite.
- Eh, det var kanske en dum fråga. Man måste ersätta en del delar med moderna prylar va?
- Alltså, den är från 1985.
- 1985?
- Japp, det finns en fabrik i Frankrike som fortfarande tillverkar den gamla modellen.
- Jahaaa. Så den här är inte ...
- ... original? Nej! Men visst är den fin ändå?
- Jovars.
- Dom här bilarna byggdes för att leverera ägg (kanske t o m ankägg, Christina!) till gårdar och därför behövde de en jädrigt bra fjädring.
- Och det har den?
- Fjädringen är grym!
- Fortfarande? Hehe!
- Ja, fortfarande. Hehe!

När skönheten kom till byn - idag - då var INTE klokheten där. Jag trodde stenhårt att det var ett gammalt original. Men snygg är den ju, eller hur?

10 kommentarer:

Mira sa...

När jag bodde på Högbergsgatan i Stockholm, så brukade det stå en sådan här sittåträng runt hörnet. Sprillans, blänkande ny. Det här var i början på 80-talet och jag blev lika glad varje gång jag såg den. Jag tror till och med att jag plåtade den... Kul påminnelse! Och hur skulle du kunna veta att de nytillverkats?

Ängla-Tapas sa...

Det hade jag aldrig heller kunnat gissa! Den ser ju verkligen ut som att den är gammal och välbevarad. Tänk att de byggs fortfarande! Intressant!

Christina sa...

"Döschvå" är verkligen underbara bilar, och även om den här tillverkades sent så är den ju ändå ett original.

Ena brorsan har en likadan, och om jag inte minns fel så har fabriken upphört någon gång på 90-talet med tillverkningen, så priserna har skjutit i höjden rejält på de redan existerande.

Åhå, det där med fjädring och ägg var nytt. Kul! De måste vara perfekta att transportera ägg med!
Jag tror också att franska filmmakare förr i världen använde dem som rullande kameraplattformar just pga fjädringen :)

helen sa...

Ja, det var en riktig skönhet, må jag säga!

Och Christina berättar saker som man inte hade en aning om... (kameraplattformar )

Tänk, vad man kan få lära sig av att läsa bloggar!

Kram
Helen

Lena sa...

Oj, nu saknar jag nog lite min gamla illgröna Renault 4. Den hade paraplyväxel och startade alltid tom när det var 32 minusgrader en vinter.

Caroline sa...

Vilken är din drömbil att äga själv - om du fick önska?

Kesu sa...

Mira: Ja, man blir liksom glad när man ser dom. Måste ha nåt med formen att göra. (Ja, hur skulle jag veta det? För en riktig bilkännare finns det säkert ledtrådar, men sånt ser inte jag!)

Ängla-Tapas: Ja, visst är det intressant! Hade inte aaaaning!

Christina: Ja, den där killen sa nåt om att de går för överpriser nuförtiden. Fast jag minns inte vad han sa att man skulle betala :0

Va kul att höra om fjädringen och filminspelningen!

Helen: Christina är ett under av information! Och en glädjekälla!

Panter: Ja, DEN ja! Minns den väl! Nästan alla var gröna va? Varför är dagens bilar så likformade? Tacka vet jag Fiat Uno (i alla fall att titta på) coh den gamla S-a-a-a-a-b-b-b-e-n

Caroline: Ständigt dessa svåra frågor! :) Är du journalist eller? Hehe! Jag vet faktiskt inte. Din?

Monet sa...

Jag kan inte mycket om cittror. Mer än att de är läckra som gammelbilar. Och att jag själv fick åka i en nercabbad sån som liten - min pappa var lite före sin tid!

Och helt underbara är de som nya. Vi har övergett japanerna för en Citroën C4 inför Frankrikeflytten.

Och vi är inte ensamma härnere, det finns mängder av dem. Men fjädringen är inte densamma, här fraktas inte ankägg utan risk.

No-one sa...

Verkligen snygg!

Roligt att läsa er dialog :)

Kesu sa...

Monet: En nercabbad Citroën måste ju vara hur coolt som helst - särskilt då! Kul att ni kör franskt nu när ni är på plats i Frankrike, men trist att fjädringen inte är vad den en gång varit.

Pixalexia: Tack! Kul att du gillade dialogen. Just när vi hade den kändes den inte jättekul (för mig), men så här i efterhand kan jag ju se att den nog var det :)